Odstąpienie od umowy przez konsumenta

Pytanie:

"Czy konsument na podstawie art. 8.4 (Dz. U. Nr 141 poz. 1176 z 2002 r.) może odstąpić od umowy, jeśli usługodawca żąda od niego pokrycia w 50% kosztów naprawy? Chodzi o wadliwie wykonane okulary wartości 750 zł. W związku z odmową przyjęcia do naprawy wadliwie wykonanych okularów wezwałem usługodawcę pisemnie do usunięcia wady w ciągu 7 dni. Usługodawca potwierdził pisemnie, że wyraża wolę sporządzenie protokołu reklamacyjnego na podstawie art. 8 ustawy. Jednocześnie dokonałem ekspertyzy u rzeczoznawcy, który stwierdził, że parametry okularów nie są zgodne ze sporządzonym zamówieniem co mogło być przyczyną pęknięcia szkła (domniemanie, że dzieło nie jest zgodne z umową?). Przed sporządzeniem protokołu reklamacyjnego usługodawca stwierdził, że nie czuje się odpowiedzialny za powstałe usterki i zażądał ode mnie pokrycia 50% kosztów naprawy (ok. 250 zł). Nie zgodziłem się na tą propozycję, bo uważałem, że jest niezgodna z art.8.1 i na podstawie Art.8.4 zdecydowałem odstąpić od umowy. Usługodawca nie odebrał mojego ostatniego pisma poleconego. Pisemnie potwierdził, że warunkiem przyjęcia do naprawy może być tylko poniesienie przeze mnie 50% kosztów naprawy. Czy moja decyzja była słuszna?"

Odpowiedź prawnika: Odstąpienie od umowy przez konsumenta

W podanym przez Pana publikatorze została opublikowana ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego. Zgodnie z jej artykułem 8 (powoływanym przez Pana), jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia. Odstąpienia dokonał Pan na podstawie artykułu 8 ustęp 4 powołanej ustawy, który stanowi: „Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia”. Wydaje się w opisanym przypadku, że miał Pan podstawy do zastosowania tego przepisu, gdyż niezgodność towaru wydaje się być istotną. Nie sposób jednak przyznać z cała pewnością, iż miał Pan słuszność, gdyż przesłanki tego przepisu zobowiązują do dokonywania każdorazowej wykładni w oparciu o okoliczności sprawy.


Michał Włodarczyk

Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika