Gwarancja na urządzenie wbudowane

Pytanie:

"W listopadzie 2003 dokonaliśmy zakupu urządzenia, które uruchomiliśmy na obiekcie w lipcu 2004, a w grudniu 2005 uległo uszkodzeniu. Uszkodzenie to zostało natychmiastowo zgłoszone Dostawcy. Zgodnie z zapisami oferty Dostawca udziela 24 miesięcy gwarancji od daty dostarczenia urządzeń. Po zakończeniu okresu gwarancyjnego oferujemy odpłatnie usługi przy konserwacji i naprawie. Zgodnie z zapisami zamówienia, potwierdzonego jako przyjęte do realizacji przez Dostawcę, jest zapis: gwarancje 24 m-ce od daty uruchomienia urządzeń na obiekcie, lecz nie więcej niż 30 m-c od daty sprzedaży. Na skutek reklamacji telefonicznej otrzymaliśmy takie samo pełnosprawne urządzenie (nie jestem w stanie określić czy było ono nowe, czy używane). Po otrzymaniu tego urządzenia byliśmy w stanie wymontować uszkodzone i zamontować w to miejsce pełnosprawne. Uszkodzone urządzenie zostało odesłane Dostawcy. W związku z faktem, iż proces demontażu, montażu i ponownego uruchomienia był czasochłonny i wymagał przeprowadzenia dodatkowych badań zwróciliśmy się do Dostawcy o pokrycie tych dodatkowo poniesionych przez nas udokumentowanych kosztów. W zapisach zamówienia nie był w żaden sposób bardziej przybliżony temat gwarancji, poza zapisami cytowanymi wyżej. W odpowiedzi dostaliśmy pismo, iż zgodnie z warunkami gwarancji, (o których mowa w zamówieniu)...dostawca jest zobowiązany do bezpłatnej naprawy uszkodzonego urządzenia. W rozumieniu standardowych warunków gwarancji, (z jakimi mamy do czynienia w tym przypadku) uszkodzony wyrób powinien być dostarczony do Dostawcy, gdzie jest naprawiony bezpłatnie, a koszt transportu pokrywa Dostawca. W tychże warunkach nie ma zapisu, który mówiłby, że naprawa gwarancyjna będzie zrealizowana u Klienta, ani że obejmuje ona koszty związane z uruchomieniem urządzenia po jego naprawie czy wymianie. Dodatkowo Dostawca w swym piśmie stwierdza, że przesłane urządzenie zastępcze nie jest urządzeniem nowym, lecz tylko pełnosprawnym urządzeniem zastępczym. Zostało dostarczone na czas naprawy uszkodzonego urządzenia, nie jest objęte gwarancją i po naprawie uszkodzonego wyrobu winno być zwrócone do Dostawcy. Trwała wymiana wyrobu na wolny od wad następuje wyłącznie w przypadku niemożności naprawy uszkodzonego urządzenia. Taka kolejna wymiana wiązałaby się z koniecznością prowadzenia przez nas kolejnych prac i badań i ponoszeniem przez nas po raz kolejny sporych dodatkowych kosztów. Jakie przepisy powinny mieć zastosowanie, jeśli warunki gwarancji nie zostały szczegółowo zdefiniowane? Czy w tym przypadku słuszna jest interpretacja Dostawcy? Czy może on traktować pełnosprawne urządzenie jako zastępcze? Czy my możemy się w tym wypadku domagać, aby przesłane do nas pełnosprawne urządzenie było traktowane jako nowe, objęte gwarancją i nie podlegające zwrotowi po naprawie uszkodzonego urządzenia? Czy w tym przypadku mam prawo domagać się pokrycia przez Dostawcę poniesionych przez nas udokumentowanych kosztów bezpośrednio związanych z uruchomieniem tego urządzenia?"

Odpowiedź prawnika: Gwarancja na urządzenie wbudowane

Przez umowę dostawy dostawca zobowiązuje się do wytworzenia rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku oraz do ich dostarczania częściami albo periodycznie, a odbiorca zobowiązuje się do odebrania tych rzeczy i do zapłacenia ceny. Z opisu stanu faktycznego wynika natomiast, że mamy do czynienia z umowa sprzedaży. Dlatego dalsze rozstrzygnięcia będą podejmowane w oparciu o przepisy odnoszące się do tej umowy. Zgodnie z art. 580 dotyczącym gwarancji, kupujący, który wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji, powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady. W opisanym przypadku kupujący jest zwolniony z obowiązku dostarczenia sprzedawcy rzeczy, z uwagi na fakt, iż jest to urządzenie wbudowane. Z kolei gwarant jest obowiązany wykonać obowiązki wynikające z gwarancji w odpowiednim terminie i dostarczyć uprawnionemu z gwarancji rzecz na swój koszt do miejsca wskazanego w paragrafie poprzedzającym. Kupujący nie może uznać, że urządzenie dostarczone przez sprzedawcę jako zastępcze, zatrzyma jako rzecz wolną od wad, dostarczoną w ramach wykonania gwarancji. Zasada jest tu bowiem taka, że wybór sposobu wykonania gwarancji należy do gwaranta, chyba że strony postanowiły co innego. W pewnych sytuacjach jednak kupujący będzie mógł jednak żądać dostarczenia nowego towaru zamiast naprawy. Będzie tak w przypadku, gdy dokument gwarancyjny wyznacza limit napraw, który następnie zostaje wyczerpany, gdy w ramach wymiany gwarancyjnej uprawniony otrzymał rzecz wadliwą lub, gdy wielokrotność i długotrwałość napraw uzasadnia przyjęcie - z uwzględnieniem okoliczności sprawy - że nabywca pozbawiony został możliwości korzystania z rzeczy objętej gwarancją, co sprzeciwia się celowi instytucji gwarancji jakości. Kupujący może natomiast żądać zwrotu kosztów związanych z demontażem i montażem urządzenia.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika