21.12.2007

A.J.Zespół e-prawnik.pl

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Jak konsument może się bronić przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi przedsiębiorców?

Czego dotyczy ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym?

Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, obowiązująca od 21 grudnia 2007 r., określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania tym praktykom w interesie konsumentów i w interesie publicznym.

Ochrona konsumentów, zapewnienie im realnych możliwości dochodzenia swych praw oraz zwalczanie i zapobieganie nieuczciwym praktykom to najważniejsze cele tej ustawy. Funkcjonuje ona równolegle w systemie prawnym obok obowiązującej ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W przypadku jednak ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji punkt ciężkości znajduje się po stronie konkurujących na rynku przedsiębiorców, tylko pośrednio służąc ochronie interesów konsumentów, natomiast w przypadku omawianej ustawy – po stronie konsumentów, tylko pośrednio służąc przedsiębiorcom. Przedmiotem ochrony są gospodarcze (ekonomiczne) interesy konsumentów. Omawiane przepisy zmierzają do zagwarantowania tych praw konsumenckich, które są narażone na uszczerbek wskutek praktyk rynkowych pozostających w bezpośrednim związku z oddziaływaniem na decyzję konsumenta co do transakcji gospodarczej. Ochrona praw podmiotowych konsumentów zagwarantowana jest zaś przez istniejące już wcześniej w prawie polskim instrumenty prawne.

Ponadto celem ustawy jest nie tylko zwalczanie, ale również zapobieganie stosowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych i dlatego już samo zagrożenie interesu konsumenta albo interesu publicznego uzasadnia powstanie roszczenia przede wszystkim o zaniechanie niedozwolonych działań.

Jakie nieuczciwe praktyki rynkowe przedsiębiorców wobec konsumentów są zakazane?

 

Na początek należy wyjaśnić, iż „praktyką rynkową” w rozumieniu omawianej ustawy jest działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, sposób postępowania, oświadczenie lub informację handlową, w szczególności reklamę i marketing, bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta.

Zgodnie z Kodeksem cywilnym, za konsumenta uważa się zaś osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Nowe przepisy dotyczą działalności przedsiębiorców, które to pojęcie obejmuje osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność gospodarczą lub zawodową, nawet jeżeli działalność ta nie ma charakteru zorganizowanego i ciągłego, a także osoby działające w ich imieniu lub na ich rzecz.

Nowa ustawa stanowi, iż zakazane jest stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych.

Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu (tzn. każdego towaru czy usługi, w tym nieruchomości, praw i obowiązków wynikających ze stosunków cywilnoprawnych), w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciuPrzeciętnym konsumentem w rozumieniu nowej ustawy jest konsument, który jest dostatecznie dobrze poinformowany, uważny i ostrożny; oceny dokonuje się z uwzględnieniem czynników społecznych, kulturowych, językowych i przynależności danego konsumenta do szczególnej grupy konsumentów, przez którą rozumie się dającą się jednoznacznie zidentyfikować grupę konsumentów, szczególnie podatną na oddziaływanie praktyki rynkowej lub na produkt, którego praktyka rynkowa dotyczy, ze względu na szczególne cechy, takie jak wiek, niepełnosprawność fizyczna lub umysłowa.

Za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się w szczególności:

  • praktykę rynkową wprowadzającą w błąd oraz

  • agresywną praktykę rynkową, a także

  • stosowanie sprzecznego z prawem kodeksu dobrych praktyk (tj. zbiorem zasad postępowania, a w szczególności norm etycznych i zawodowych, przedsiębiorców, którzy zobowiązali się do ich przestrzegania w odniesieniu do jednej lub większej liczby praktyk rynkowych),

- jeśli działania te spełniają ww. przesłanki nieuczciwości.

Porady prawne

Potrzebujesz porady prawnej?

Konsumenci uzyskają ochronę przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi

Konsumenci uzyskają ochronę przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi

Czego dotyczy nowa ustawa? Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która wchodzi w życie 21 grudnia 2007 r., określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania tym praktykom w interesie konsumentów (...)

Jak chronione są zbiorowe interesy konsumentów?

Jak chronione są zbiorowe interesy konsumentów?

Już art. 17 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zobowiązuje ogólnie przedsiębiorców do wykonywania działalności gospodarczej na zasadach uczciwej konkurencji i poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów konsumentów. Natomiast inne ustawy, (...)

Nakaz zapłaty na podstawie weksla zabezpieczającego kredyt konsumencki

Nakaz zapłaty na podstawie weksla zabezpieczającego kredyt konsumencki

Sąd Najwyższy uwzględnił skargę nadzwyczajną Prokuratora Generalnego od nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym z weksla in blanco będącego zabezpieczeniem kredytu konsumenckiego 28 października 2020 r. Sąd Najwyższy, orzekając w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych, (...)

Jak konsument będzie mógł się bronić przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi przedsiębiorców?

Jak konsument będzie mógł się bronić przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi przedsiębiorców?

Czego dotyczy projekt? Rada Ministrów skierowała do Sejmu projekt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, przedłożony przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ochrona konsumentów, zapewnienie im realnych możliwości dochodzenia swych praw oraz zwalczanie (...)

Prawo wyboru sprzedawcy energii elektrycznej

Prawo wyboru sprzedawcy energii elektrycznej

Konsumencie, masz wybór. Wybieraj świadomie! Na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej zdecydowało się do tej pory 957 tys. klientów. Wraz z rosnącą liczbą sprzedawców i ofert, pojawiają się podmioty, które stosują nieuczciwe praktyki rynkowe, dlatego zarówno (...)

Zasądzenie zobowiązania z weksla wymaga zbadania klauzul niedozwolonych w umowie

Zasądzenie zobowiązania z weksla wymaga zbadania klauzul niedozwolonych w umowie

25 listopada 2020 r. Sąd Najwyższy orzekając w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych uwzględnił skargę nadzwyczajną Prokuratora Generalnego od wydanego przez Sąd Okręgowy wyroku zasądzającego kwotę wynikającą ze zobowiązania wekslowego. Wyrok Sądu Okręgowego został uchylony, (...)

Przewaga kontraktowa w nowych przepisach

Przewaga kontraktowa w nowych przepisach

Weszła w życie nowa ustawa o przewadze kontraktowej. Wprowadzone zmiany poprawią sytuację rolników i dostawców produktów w kontaktach z największymi podmiotami na rynku rolno-spożywczym. UOKiK przygotował zestawienie najczęstszych pytań i odpowiedzi dotyczących (...)

eYouGuide - nowy przewodnik Komisji Europejskiej po

eYouGuide - nowy przewodnik Komisji Europejskiej po "cyfrowych prawach" konsumenta

Kilka dni temu Komisja Europejska uruchomiła nowy przewodnik internetowy eYouGuide, który zawiera  praktyczne rady dotyczące tzw. "cyfrowych praw", jakie gwarantuje europejskim konsumentom unijne prawo. Szeroki dostęp do informacji o prawach konsumentów z pewnością przyczyni się (...)

Sprzedaż w dobie koronawirusa

Sprzedaż w dobie koronawirusa

Dowiedz się, co radzi UOKiK nt. handlu i zakupów w czasie epidemii koronawirusa. Jak konsument może bronić się przed nieuczciwymi działaniami handlowców? ##baner## Maseczki ochronne oraz środki do dezynfekcji bardzo podrożały. Co mogę zrobić? Taka postawa i działanie ze strony (...)

Propozycje KE dla konsumentów i konkurencji

Propozycje KE dla konsumentów i konkurencji

Nowy ład konsumencki   Pozwy przedstawicielskie przeciwko firmom stosującym nieuczciwe praktyki wobec konsumentów na jednolitym rynku, kary sięgające 4 proc. rocznych obrotów przedsiębiorstwa, zwalczanie podwójnej jakości produktów – to propozycje (...)

Kary za nieuczciwą sprzedaż na pokazach

Kary za nieuczciwą sprzedaż na pokazach

Ponad 3,5 mln zł – to suma kar nałożonych przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego na 6 firm, które łamały prawa konsumentów podczas pokazów oraz prezesa zarządu jednej z nich, który utrudniał przeprowadzenie kontroli. Organizatorzy prezentacji wprowadzali (...)

Ochrona przed nieuczciwymi sprzedawcami

Ochrona przed nieuczciwymi sprzedawcami

Rząd przyjął nowe przepisy przygotowane w Ministerstwie Sprawiedliwości Rada Ministrów przyjęła 22 czerwca br. nowelizację Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego. Nowe rozwiązania skuteczniej ochronią obywateli przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców nakłaniających (...)

Przeciwdziałanie nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej

Przeciwdziałanie nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej

Czemu ma służyć nowa regulacja o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej? 12 lipca 2017 r. wejdzie w życie ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (przygotowana przez Ministerstwo (...)

Dzień bezpiecznego Internetu – zakupy w sieci

Dzień bezpiecznego Internetu – zakupy w sieci

Zwrot towaru, który się już nie podoba? Możliwe, ale tylko przy sprzedaży przez Internet - to podstawowe prawo różniące zakupy wirtualne od tradycyjnych. W Dniu Bezpiecznego Internetu, obchodzonym w Polsce po raz piąty, UOKiK zwraca uwagę na zasady obowiązujące w Sieci.Zakupy on-line cieszą (...)

TSUE o polskich kredytach frankowych

TSUE o polskich kredytach frankowych

Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok dotyczący skutków stosowania postanowień niedozwolonych. Wyrok nie oznacza automatycznego przewalutowania kredytów, jednak ma znaczenie dla postępowań sądowych oraz konsumentów, których umowy zawierają klauzule niedozwolone. Zdaniem (...)

Akt o usługach cyfrowych

Akt o usługach cyfrowych

Pierwsze wspólne przepisy dotyczące obowiązków i odpowiedzialności pośredników na jednolitym rynku otworzą nowe możliwości świadczenia usług cyfrowych ponad granicami przy równoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony użytkowników bez względu (...)

Jak korzystać z praw gwarantowanych przez RODO?

Jak korzystać z praw gwarantowanych przez RODO?

Na podstawie doświadczeń z pierwszych 6 miesięcy stosowania RODO Urząd Ochrony Danych Osobowych przygotował 10 wskazówek, jak osoba indywidualna może korzystać z praw gwarantowanych przez rozporządzenie. Masz prawo wiedzieć, co będzie się działo z Twoimi danymi Powinieneś (...)

Większa ochrona dla abonentów

Większa ochrona dla abonentów

Nowelizacja ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw dotyczy poprawy funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego oraz doprecyzowuje przepisy odnoszące się do jego uczestników. Nowe przepisy mają zapewnić lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi (...)

Odszkodowanie za szkody związane z naruszeniem konkurencji

Odszkodowanie za szkody związane z naruszeniem konkurencji

Co reguluje ustawa o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji?  Ustawa z dnia 21 kwietnia 2017 r. o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji wprowadza od 27 czerwca szereg ułatwień dla poszkodowanych, którzy (...)

Konstrukcja prawna umowy deweloperskiej

Konstrukcja prawna umowy deweloperskiej

    Strony umowy deweloperskiej Stroną umowy deweloperskiej jest najczęściej po jednej stronie przedsiębiorca (deweloper), a po drugiej stronie konsument (nabywca). Definicje tych dwóch pojęć zawiera Kodeks cywilny. Zgodnie z art. 43¹ Kodeksu cywilnego (dalej: „KC") (...)

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


PORADY PRAWNIKA

Odstąpienie od umowy sprzedaży na odległość

Odstąpienie od umowy sprzedaży na odległość

Chcę kupić samochód używany (klasa wyższa, wartość pojazdu prawie 80.000 zł). Znalazłem zaufaną firmę, która na zamówienie wyszukuje za granicą samochody (siedziba firmy około 300 km od (...)

Zgoda wspólnoty a sprzedaż alkoholu w restauracji

Zgoda wspólnoty a sprzedaż alkoholu w restauracji

Właściciel lokalu usługowego wynajął ten lokal na restaurację. Chce wystąpić do urzędu dzielnicy o wydanie koncesji na sprzedaż alkoholu. Zarząd wspólnoty twierdzi że przed wystąpieniem o (...)

Oferta a zaproszenie do składania ofert

Oferta a zaproszenie do składania ofert

Konsument otrzymuje pisemną reklamę zachęcającą do nawiązania umowy na podłączenie telewizji cyfrowej. Korzysta z tej oferty, podpisuje umowę i płaci aktywację, a później czynsz. W korespondencji (...)

Oferta a zaproszenie do składania ofert

Oferta a zaproszenie do składania ofert

Konsument otrzymuje pisemną reklamę zachęcającą do nawiązania umowy na podłączenie telewizji cyfrowej. Korzysta z tej oferty, podpisuje umowę i płaci aktywację, a później czynsz. W korespondencji (...)

Postępowanie przed Rzecznikiem Konsumentów

Postępowanie przed Rzecznikiem Konsumentów

Dokonałem zwrotu towaru. Ile czasu ma sprzedawca tego towaru na odpowiedź Rzecznikowi Konsumentów od momentu otrzymania pisma? Sprzedawca udzielił pisemnego poręczenia zwrotu gotówki, ale jej nie (...)

Niezgodność towaru z umową

Niezgodność towaru z umową

W listopadzie 2004 r. kupiłem samochód. Moim zdaniem został dostarczony niezgodnie z umową np.: wycięte pasy dla pasażerów w trakcie przerabiania samochodu na wersję dostawczą. Straszony przez (...)

Nieusprawiedliwiona nieobecność a wyrok zaoczny

Nieusprawiedliwiona nieobecność a wyrok zaoczny

Czy podczas nieusprawiedliwionej nieobecności pozwanego na pierwszym posiedzeniu w procesie cywilnym o zapłatę sąd może (lub powinien) wydać wyrok zaoczny w sprawie zapłaty? Sprawa dotyczy stosunków (...)

Postępowanie przed Rzecznikiem Konsumentów

Postępowanie przed Rzecznikiem Konsumentów

Dokonałem zwrotu towaru. Ile czasu ma sprzedawca tego towaru na odpowiedź Rzecznikowi Konsumentów od momentu otrzymania pisma? Sprzedawca udzielił pisemnego poręczenia zwrotu gotówki, ale jej nie (...)

Niezgodność towaru z umową

Niezgodność towaru z umową

W listopadzie 2004 r. kupiłem samochód. Moim zdaniem został dostarczony niezgodnie z umową np.: wycięte pasy dla pasażerów w trakcie przerabiania samochodu na wersję dostawczą. Straszony przez (...)

Nieusprawiedliwiona nieobecność a wyrok zaoczny

Nieusprawiedliwiona nieobecność a wyrok zaoczny

Czy podczas nieusprawiedliwionej nieobecności pozwanego na pierwszym posiedzeniu w procesie cywilnym o zapłatę sąd może (lub powinien) wydać wyrok zaoczny w sprawie zapłaty? Sprawa dotyczy stosunków (...)

Przyjęcie przez sprzedawcę nienaruszonego towaru

Przyjęcie przez sprzedawcę nienaruszonego towaru

Jesteśmy firmą motoryzacyjną działającą na polskim rynku. W jakim terminie mogę przyjąć zakupiony u mnie towar, który jest nienaruszony, a nabywca przedstawi dowód zakupu? Zwrócenie sprzedawcy (...)

Zwrot uszkodzonego towaru przez klienta.

Zwrot uszkodzonego towaru przez klienta.

Prosimy o opinię prawną w sprawie reklamacji towaru przez klienta. W naszym stacjonarnym sklepie (działamy również przez internet), klient zakupił towar. Nie zajrzał on do pudełka czy z towarem (...)

Prawa konsumenta a zwrot towaru

Prawa konsumenta a zwrot towaru

Moje pytanie dotyczy zwrotu towaru przy sprzedaży wysyłkowej ale od strony firmy. - kupujący kupuje przez internet nowy produkt za bardzo wysoką kwotę (ponad 10 tys zł). - towar w ofercie (...)

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy

Mama wysłała pismo polecone z potwierdzeniem odbioru do firmy, która przez akwizytora "namówiła" mamę na zakup produktu na raty. Pismo zostało wysłane w terminie (na trzeci dzień od zaistniałej (...)

Darmowa pożyczka a ustawa o kredycie konsumenckim

Darmowa pożyczka a ustawa o kredycie konsumenckim

Przedsiębiorca pożyczkowy udziela darmowej pożyczki konsumentowi; konsument zobowiązany jest do spłaty takiej samej kwoty jaką pożyczył i nie ponosi jakichkolwiek kosztów dodatkowych związanych (...)

Przyjęcie przez sprzedawcę nienaruszonego towaru

Przyjęcie przez sprzedawcę nienaruszonego towaru

Jesteśmy firmą motoryzacyjną działającą na polskim rynku. W jakim terminie mogę przyjąć zakupiony u mnie towar, który jest nienaruszony, a nabywca przedstawi dowód zakupu? Zwrócenie sprzedawcy (...)

Zwrot uszkodzonego towaru przez klienta.

Zwrot uszkodzonego towaru przez klienta.

Prosimy o opinię prawną w sprawie reklamacji towaru przez klienta. W naszym stacjonarnym sklepie (działamy również przez internet), klient zakupił towar. Nie zajrzał on do pudełka czy z towarem (...)

Prawa konsumenta a zwrot towaru

Prawa konsumenta a zwrot towaru

Moje pytanie dotyczy zwrotu towaru przy sprzedaży wysyłkowej ale od strony firmy. - kupujący kupuje przez internet nowy produkt za bardzo wysoką kwotę (ponad 10 tys zł). - towar w ofercie (...)

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy

Mama wysłała pismo polecone z potwierdzeniem odbioru do firmy, która przez akwizytora "namówiła" mamę na zakup produktu na raty. Pismo zostało wysłane w terminie (na trzeci dzień od zaistniałej (...)

Darmowa pożyczka a ustawa o kredycie konsumenckim

Darmowa pożyczka a ustawa o kredycie konsumenckim

Przedsiębiorca pożyczkowy udziela darmowej pożyczki konsumentowi; konsument zobowiązany jest do spłaty takiej samej kwoty jaką pożyczył i nie ponosi jakichkolwiek kosztów dodatkowych związanych (...)

Automatyczne przedłużenie umowy z konsumentem

Automatyczne przedłużenie umowy z konsumentem

W umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych jest zapis o automatycznym przedłużeniu umowy o kolejny okres w przypadku niewypowiedzenia jej 2 tyg. przed końcem obowiązującej umowy. Relacja B2C. (...)

Odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem

Odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem

Podpisałem umowę na telewizję kablową, która zawiera wiele sprzecznych zapisów oraz szereg zapisów niezgodnych z literą prawa. Zamierzam wycofać się z tej umowy i dlatego proszę o pomoc. W umowie (...)

Odstąpienie od umowy sprzedaży

Odstąpienie od umowy sprzedaży

Tata koleżanki \"naciął\" się na zdrowotną kołdrę prezentowaną w sanatorium. Chciałby ją zwrócić i odzyskać pieniądze. Poleciłem napisać oświadczenie o odstąpieniu od umowy, ponieważ (...)

Sprzedający nie chce wymienić wadliwego sprzętu.

Sprzedający nie chce wymienić wadliwego sprzętu.

Na jednym z serwisów aukcyjnych zakupiłem używany laptop. Sprzęt nie był tani, bowiem zapłaciłem za niego 3000 zł. Sprzedawca dał gwarancję że sprzęt jest w 100% sprawny. Niestety okazało (...)

Dodatkowe opłaty dla pośrednika kredytowego

Dodatkowe opłaty dla pośrednika kredytowego

Przedsiębiorca, prowadzi biuro pośrednictwa kredytowego. Ma podpisaną umowę z bankiem, że w zamian za sporządzenie umowy kredytowej bank płaci pośrednikowi określone wynagrodzenie. Jednak pośrednik, (...)

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość

Art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny stanowi: "W razie odstąpienia od umowy (...)

Opłata manipulacyjna

Opłata manipulacyjna

Posiadamy sklep internetowy, zdarza się, iż klient czasami zamówi jakiś towar, za który zapłaci, jednakże w krótkim czasie z niego zrezygnuje i żąda zwrotu pieniędzy odsyłając towar, lub jeszcze (...)

Prawo do odstąpienia od umowy

Prawo do odstąpienia od umowy

Jeżeli kupuję wycieczkę pobytową np. do Grecji w polskim biurze podróży i na miejscu zawieram umowę z rezydentem na dodatkową wycieczkę np. 1 dniową - to czy mam prawo zrezygnować z wycieczki (...)

Nierzetelne postępowanie operatora

Nierzetelne postępowanie operatora

W grudniu 2003 r. podpisałem kontrakt z operatorem telefonii komórkowej jako abonent jednej z taryf. Miał on wygasnąć w grudniu 2005 r. Zawsze płaciłem rachunki na czas. Od czerwca do września (...)

Zwrot towarów zakupionych w sklepie erotycznym

Zwrot towarów zakupionych w sklepie erotycznym

Moja firma zajmuje się sprzedażą produktów erotycznych (w tym również przez internet). Dla uproszczenia podam następującą sytuację. Klientka detaliczna kupuje wibrator do użytku intymnego o (...)

Wyłączenie odpowiedzialności za nienależyte wykonanie zobowiązania w umowie z konsumentem

Wyłączenie odpowiedzialności za nienależyte wykonanie zobowiązania w umowie z konsumentem

Zawarłem umowę z konsumentem, w której jest postanowienie wyłączające moją odpowiedzialność za nienależyte wykonanie zobowiązania. Czy takie postanowienie jest zgodne z prawem? Jakie są klauzule (...)

FORUM PRAWNE

Nielegalny wynajem mieszkania, a meldunek...

Nielegalny wynajem mieszkania, a meldunek... Witam! Poszukuję pilnie informacji na następujący temat. Wynajmowałem mieszkanie - jak się okazało właścicielka nie odprowadzała za nie podatku dochodowego (...)

Szanowni Państwo! Piszę z zapytaniem o prawomocność roszczeń serwisu Pobieraczek.pl...

Szanowni Państwo! Piszę z zapytaniem o prawomocność roszczeń serwisu Pobieraczek.pl... Szanowni Państwo! Piszę z zapytaniem o prawomocność roszczeń serwisu Pobieraczek.pl... Szanowni Państwo! Piszę (...)

Postępowanie cywilne

Postępowanie cywilne Czy na podstawie art.66 Kodeksu Cywilnego firma może zawrzeć z osobą prywatną umowę cywilno-prawną bez wypełniania stosownych umów i własnoręcznego podpisu. (gocha) Alez (...)

wyprzedaż a brak reklamacji

wyprzedaż a brak reklamacji Mam takie pytanie, czy na wyprzedaży sklep może odmówić przyjęcia rzeczy na reklamacji? Kupiłam sukienkę na przecenie, sklep twierdzi że za rzeczy na przecenie nie (...)

Ratunku Kruk ściga PILNE

Ratunku Kruk ściga PILNE Mam pytanie co robić w 1999 mąż zawarł umowe z cyfra + , w umowie zaznaczył iż opłaty abonamentowej bedzie dokonywał miesiecznie książeczką opłat. Cyfra została podłączona (...)

Firma KRUK - proszę o wyjaśnienie problemu

Firma KRUK - proszę o wyjaśnienie problemu Potrzebuje informacji w tej sprawie windykacji, jaką wczeła wobec mnie firma KRUK.. Otóż byłem abonentem Cyfry Plus do 30 listopada 2004 (sama karta). (...)

wyprzedaż a brak reklamacji

wyprzedaż a brak reklamacji Mam takie pytanie, czy na wyprzedaży sklep może odmówić przyjęcia rzeczy na reklamacji? Kupiłam sukienkę na przecenie, sklep twierdzi że za rzeczy na przecenie nie (...)

Ratunku Kruk ściga PILNE

Ratunku Kruk ściga PILNE Mam pytanie co robić w 1999 mąż zawarł umowe z cyfra + , w umowie zaznaczył iż opłaty abonamentowej bedzie dokonywał miesiecznie książeczką opłat. Cyfra została podłączona (...)

Firma KRUK - proszę o wyjaśnienie problemu

Firma KRUK - proszę o wyjaśnienie problemu Potrzebuje informacji w tej sprawie windykacji, jaką wczeła wobec mnie firma KRUK.. Otóż byłem abonentem Cyfry Plus do 30 listopada 2004 (sama karta). (...)

POLISA POSAGOWA PZU

POLISA POSAGOWA PZU Poszukuję osób,które złożyły do sądu pozwy o wypłacenie należności z tytułu"polisa posagowa".Odwoływałam sie do PZU,ale bezskutecznie,dlatego chciałabym złożyc (...)

POLISA POSAGOWA PZU

POLISA POSAGOWA PZU Poszukuję osób,które złożyły do sądu pozwy o wypłacenie należności z tytułu"polisa posagowa".Odwoływałam sie do PZU,ale bezskutecznie,dlatego chciałabym złożyc (...)

Polisy posagowe PZU

Polisy posagowe PZU Prosze o porade dotyczaca polisy posagowej - PZU chce wyplacic odsetki w minimalnej wysokosci (Izka) Napisz na adres: cameleonka@poczta.onet.pl- pomge Ci w tej spr. cameleonka zgłoś (...)

TPSA

TPSA Witam! Jak to jest? TPSA zawiera aneks z abonentem do nieważnej umowy wiedząc o jej nieważności w myśl starej praktyki, czyli przedkłada go do podpisu w postaci "takiej jaka ona jest" bez możliwości (...)

Szanowni Państwo! Piszę z zapytaniem o prawomocność roszczeń serwisu Pobieraczek.pl...

Szanowni Państwo! Piszę z zapytaniem o prawomocność roszczeń serwisu Pobieraczek.pl... Szanowni Państwo! Piszę z zapytaniem o prawomocność roszczeń serwisu Pobieraczek.pl... Szanowni Państwo! Piszę (...)

Reklamacja butow - odmowa

Reklamacja butow - odmowa Witam, Dwa tygodnie temu zareklamowalam buty sportowe Reebok. Powodem Bylo odklejanie sie podeszwy w obu butach i pekniecie na szwach w jednym. Reklamacja oczywiscie zostala przyjeta. (...)

Zadaj pytania specjaliście - UOKIK odpowiada!

Zadaj pytania specjaliście - UOKIK odpowiada! Świetna okazja, aby uzyskać odpowiedzi na pytania związane z prawami i obowiązkami konsumentów! Wszystkie wątpliwości i problemy wyjaśniać będzie (...)

reklamacja butów, co zrobić jak rzeczoznawca wydaje negatywną opinie?

reklamacja butów, co zrobić jak rzeczoznawca wydaje negatywną opinie? W kwietniu kupiłem sportowe buty, w lipcu okazało się, że materiał, z którego są wykonane rozdarł się. Buty oddałem (...)

Jakie odszkodowanie?

Jakie odszkodowanie? Mam pytanie dotyczące o jakie odszkodowanie mogę się ubiegać od banku za jego zaniedbania dotyczące: 1.art 471 i następne kc (odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte (...)

przymus adwokacki?

przymus adwokacki? Takie pytanie odnośnie nowych możliwości pozwów zbiorowych, czy wytoczenie pozwu zbiorowego przez rzecznika konsumentów wymaga zaangażowania do sprawy adwokata ? Jeżeli grupę (...)

Problem z administratorem sieci

Problem z administratorem sieci Wiem, że długie, ale bardzo proszę o przeczytanie i pomoc :) Mam pewien problem z moim adminem sieci od którego mam internet. Mianowicie mam z nim zawartą umowę w (...)

Porady prawne