25.4.2012
Zespół
e-prawnik.pl
Co rozumiemy pod pojęciem "umowa zawierana na odległość"?
Umowę zawieraną na odległość cechują następujące elementy:
- brak jednoczesnej obecności obu stron - nie jest to spotkanie w cztery oczy w lokalu przedsiębiorcy,
- zorganizowanie działalności przedsiębiorcy na zasadzie zawierania umów na odległość (przedsiębiorca nie posiada zazwyczaj placówek swojego przedsiębiorstwa (np. przedsiębiorca, który sprzedaje towary lub polisy ubezpieczeniowe tylko przez telefon)),
- zawieranie umowy przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności:
- drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego (dostarczanego np. w gazecie),
- listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej (np. Szanowna Pani proponujemy zakup...),
- reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia,
- reklamy w postaci elektronicznej,
- katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu (posłużenie się tym sposobem jest możliwe wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta!!!),
- poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej (również wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta).
O czym przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta zawierając z nim umowę za pomocą środków porozumiewania się na odległość?
Konsument powinien być poinformowany o:
- imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany (nr KRS lub nr nadany w ewidencji działalności gospodarczej),
- istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu (najczęściej - informacje o oferowanym do sprzedaży towarze),
- cenie lub wynagrodzeniu obejmującym wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
- zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia (np. przelew na określone konto); umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia,
- kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
- prawie konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni; nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne),
- kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy (np. koszt połączenia telefonicznego),
- terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący (np. oferta wiąże do 20 kwietnia b.r.),
- minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe (np. umowa o dostarczanie co miesiąc określonego towaru),
- miejscu i sposobie składania reklamacji (miejsce to powinno być dla konsumenta dogodne, tzn. reklamacja towaru nie może narazić klienta na nadmierne koszty," ani spowodować nadmiernych trudności),
- prawie wypowiedzenia umowy o świadczenie ciągłe lub okresowe (czyli świadczenie, które ma być spełniane przez dłuższy czas); termin wypowiedzenia (jeśli jest przewidziany w umowie) nie może być dłuższy niż 1 miesiąc; w wypadku nie oznaczenia terminu ustawa przewiduje miesięczny termin wypowiedzenia.
Informacje te, powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.
Przedsiębiorca jest obowiązany do potwierdzenia konsumentowi na piśmie wyżej wymienionych informacji, najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia (czyli np. wraz z wysłaniem zamówionego towaru przedsiębiorca powinien dostarczyć pismo obejmujące powyższe informacje).
Obowiązek określony wyżej nie dotyczy jednorazowych świadczeń, które same są spełniane przy użyciu środków porozumiewania się na odległość i za które rachunek wystawia osoba fizyczna lub prawna, która w ramach swojego przedsiębiorstwa udostępnia co najmniej jeden środek porozumiewania się na odległość, dostępny dla konsumenta i przedsiębiorcy (operator środków porozumiewania się).

Potrzebujesz porady prawnej?
Sprzedaż zdalna w przepisach UE
Sprzedaż na odległość i sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa w UE Poniżej przedstawiono informacje dotyczące wyłącznie sprzedaży towarów i usług konsumentowi końcowemu, a nie innym przedsiębiorstwom. Sprzedaż na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa może okazać się (...)
Oznaczanie treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych
Rekomendacje Prezesa UOKiK Promujesz telefon w zamian za zniżkę na produkty tej marki? Reklamujesz swoje książki lub testujesz kosmetyki otrzymane w paczce PR? Jesteś influencerem? Czy wiesz, jak prawidłowo oznaczyć wymienione treści? Przeczytaj tezy z rekomendacji Prezesa UOKiK. Rekomendacje (...)
Jak nie zostać wakacyjnym przemytnikiem?
Wracając z urlopu, zamiast do pracy, możesz trafić do więzienia! Wystarczy, że zabierzesz ze sobą kawałek rafy koralowej lub muszlę chronionego gatunku. Wbrew pozorom w strefie Schengen nie wszystkie towary można swobodnie przewozić. Uwaga, przemytnicy wykorzystują nieświadomych (...)
Komisja Europejska przedstawiła dzisiaj propozycję wprowadzenia wspólnych dla całej Unii zasad ułatwiających konsumentom zakupy przez Internet. Nowe reguły zagwarantują konsumentom, że bez względu na to gdzie w UE dokonują zakupów, przed zawarciem umowy otrzymają przejrzyste (...)
Fikcyjna promocja. Kara 90 tysięcy złotych
Spółka Vigget sprzedająca urządzenia paramedyczne na pokazach wprowadzała konsumentów w błąd stosując fikcyjną promocję - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka została ukarana kwotą 90 tys. zł. Spółka Vigget sprzedaje urządzenia paramedyczne o nazwie RezonMed i (...)
Jakie prawa przysługują konsumentom?
Jeśli zamierzasz sprzedawać towary lub świadczyć usługi, musisz przestrzegać praw konsumenta. Te prawa obejmują między innymi: gwarancję, rękojmię czy prawo do zwrotu towaru. Nie możesz też stosować w umowach klauzul niedozwolonych. Sprawdź, jakie prawa mają konsumenci. Kim jest (...)
Z dniem 1 stycznia 2008 r. wchodzi w życie większość przepisów ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Zmiany wynikają przede wszystkim z konieczności (...)
Nowa Dyrektywa o prawach ochrony konsumentów
Na forum UE trwają prace nad przygotowaniem nowej Dyrektywy dotyczącej prawa ochrony konsumentów. Intensywne prace i konsultacje w Komisji, a więc czas na zgłaszanie zastrzeżeń i postulatów, będą miały miejsce tuż po wakacjach. Komisja Europejska prowadzi prace nad rewizją dyrektyw (...)
Kasy fiskalne - o czym warto pamiętać?
Którzy podatnicy mają obowiązek stosowania kas fiskalnych? Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (VAT), w zasadzie wszyscy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (...)
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów i jej opodatkowanie VAT-em
Pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – warunki dla dostawcy i nabywcy Wewnątrzwspólnotowa dostawę towarów ma miejsce, gdy następuje wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Przepisy (...)
Komisja Europejska opublikowała projekt dyrektywy o prawach konsumentów
8 października 2008 r. Komisja Europejska przedstawiła propozycję wprowadzenia obowiązujących w całej UE praw ułatwiających konsumentom zakupy przez Internet oraz w punktach sprzedaży. Proponowane przepisy mają zagwarantować konsumentom, bez względu na kraj dokonania zakupów, przejrzystość (...)
Jakie zmiany wprowadził pakiet VAT e-commerce?
Od 1 lipca 2021 roku obowiązują nowe zasady opodatkowania VAT handlu elektronicznego, przewidziane w unijnym pakiecie VAT e-commerce. Nowy pakiet ma ułatwić handel internetowy między krajami UE, uszczelnić VAT w zakresie importu tzw. małych przesyłek spoza Europy i zapewnić uczciwą konkurencję (...)
Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r.Prawo działalności gospodarczej.Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczejDefinicja działalności gospodarczejDziałalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy jest zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz (...)
Przewaga kontraktowa w nowych przepisach
Weszła w życie nowa ustawa o przewadze kontraktowej. Wprowadzone zmiany poprawią sytuację rolników i dostawców produktów w kontaktach z największymi podmiotami na rynku rolno-spożywczym. UOKiK przygotował zestawienie najczęstszych pytań i odpowiedzi dotyczących (...)
Pierwsze wspólne przepisy dotyczące obowiązków i odpowiedzialności pośredników na jednolitym rynku otworzą nowe możliwości świadczenia usług cyfrowych ponad granicami przy równoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony użytkowników bez względu (...)
Zmiany od 1 lipca 2021 r. Celem zmiany rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług jest ułatwienie podatnikom wywiązywania się z obowiązków ewidencyjnych, wyjaśnienie (...)
Wiele osób spędza swój urlop za granicą korzystając z ofert biur podróży lub organizując wyjazd i pobyt we własnym zakresie. W obu wypadkach warto rozważyć wykupienie odpowiedniego ubezpieczenia, które pomoże nam zabezpieczyć się w sytuacjach choroby, wypadku, kradzieży (...)
Leków na receptę nie kupimy przez internet
Wypisanej przez lekarza recepty nie zrealizujemy "na odległość". Ministerstwo Zdrowia chce jednoznacznego przepisu, który zabroni wysyłkowej sprzedaży wypisanych przez specjalistę lekarstw. Przygotowywana przez rząd nowelizacja prawa farmaceutycznego wprowadzi jednoznaczny zakaz sprzedaży (...)
Propozycja zmian dotyczących pokazów handlowych
UOKiK dla seniorów Zakaz sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem firmy i przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy – to niektóre propozycje legislacyjne Prezesa UOKiK. - "Przygotowaliśmy projekt przepisów, które w systemowy (...)
Przeciwdziałanie nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej
Czemu ma służyć nowa regulacja o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej? 12 lipca 2017 r. wejdzie w życie ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (przygotowana przez Ministerstwo (...)
Dla kogo kasy fiskalne w 2008 roku?
Jakie przepisy regulują, którzy podatnicy powinni zainstalować kasy fiskalne? Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (VAT), w zasadzie wszyscy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników (...)