Zwrot z funduszu remontowego - forum prawne
Serdecznie wszystkich witam. Może mi pomożecie. Posiadałem mieszkanie własnościowe w Zarządzie Mienia Komunalnego i byłem we Wspólnocie Mieszkaniowej, w ubiegłym roku (we wrześniu) sprzedałem to mieszkanie i w tym roku przyszedł zwrot pieniędzy z C.O i funduszu remontowego. Pieniądze z C.O. zwrócono mi ale ze zwrotem z funduszu mam problemy. Zarząd Mienia wysłał do wspolnoty zapytania, czy można zwrócić pieniądze. Mieszkańcy (nie wszyscy, bo nie wszyscy odesłali pismo) byli - 9 za a jedna osoba się wstrzymała, a więc była zgoda, następnie poszło do zatwierdzenia przez Gminę. Ale Gmina nie wyraziła zgody bo po co. Tak jest z kilkonastoma osobami. Czy gmina nie okrada nas. Przecież ja te pieniądze płaciłem, i nie zostały wykorzystane i co teraz mam robić. Pomóżcie. Proszę o podpowiedź.
Odpowiedzi w temacie: Zwrot z funduszu remontowego (17)
W związku z tym, iż będąc właścicielem nieruchomości mieszkaniowej uiszczał Pan zaliczki na fundusz remontowo-modernizacyjny na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej. Zaliczki takowe nie podlegają zwrotowi w żadnym wypadku ponieważ wysokość zaliczek (zapewne ustalona na mocy uchwały) ma zapewnić bezpieczeństwo funkcjonowania Wspólnoty mieszkaniowej w przyszłośći jest to forma kumulowania środków finansowych na przyszłe niezbędne prace modernizacyjne i remontowe (w kwestii modernizacji i remontów instalacji,ocieplenia budynku remontu dachu itp.)
2005.10.26 10:53:49
Podtrzymuję zdanie kolegi. Zarządzam kilkudziesięcioma Wspólnotami od 10 lat i nigdy nie miałem przypadku zwrotu wpłaconej zaliczki na fundusz remontowy. Są to po prosu pienize, które zbiera się (czasami przez kilka lat) na konkretne roboty dotyczące nieruchomości wspólnej. Zarządca z Zamościa
2005.10.26 18:3:26
dziękuję serdecznie za podpowiedź.
2005.10.26 20:51:53
dziękuję za podpowiedź
2005.10.26 20:53:37
Nawiązując do tego wątku, proszę o pomoc w rozwiązaniu mojego problemu. Rok temu kupiłem mieszkanie w kamienicy, gdzie już była wspólnota (pod zarządem ADM). Poprzedni wlaściciel zalegał z opłatami zaliczek na administrację i wpłatami na fundusz remontowy. Wiedziałem o tym fakcie, ale umówiliśmy się, że z kasy otrzymanej ze sprzedaży mieszkania ureguluje te zobowiązania. I tak też się stało, tyle że pozostając w stanie permanenetnej wojny z ADM nie ustalił kwoty zaległości i wpłacił pieniądze trochę "na pałę" (na wyczucie) i trochę nadpłacił. Wpłata nastąpiła w miesiąc po tym jak sprzedał mi mieszkanie, a ponieważ ADM pozostawił mi te same numery rachunków - powstała u mnie nadpłata (na zaliczkach i remontówce). Na zebraniu rocznym otrzymałem pisemną informację o wysokości nadpłaty z prośbą bym zadysponował tą kwotą. Przeznaczyłem ją na poczet przyszłych opłat przyznając się uczciwie zarządcy, w jaki sposób powstała nadpłata (bo ja w tym okresie placiłem tylko tyle, ile było ustalone). Wtedy ADM zaczął się wycofywać z treści przedłożonej mi informacji twierdząc, że to nie moje pieniądze i że musi je zwrócić poprzedniemu właścicielowi lokalu (pomijając inne aspekty - szczerze wątpię cz byłoby to w ogóle możliwe, bo facet wyjechał i nie ma z nim kontaktu). Od tego czasu minął prawie rok i sprawa nie została do końca wyjaśniona i załatwiona. Ponieważ w trakcie tego roku poczynione zostały pewne inwestycje, a ja dopiero zacząłem budować swój fundusz remontowy - niedawno wezwano mnie do dopłaty znaczącej kwoty na ten fundusz. Kiedy poszedłem wyjaśnić sprawę i poprosić o rozliczenie okazało się, że tamtej nadpłaty już nie ma na moim koncie (nie wiem gdzie się podziała ta kasa). Kiedy o to zapytałem, usłyszałem tylko, że to były pieniążki poprzedniego wlaściciela. No chyba niekoniecznie... Zwłaszcza, że wpłat tych dokonał co prawda on, ale w momencie kiedy to ja już byłem członkiem wspólnoty i pieniądze wpłynęły na "moje" konto. Czy mam rację twierdząc, że ta kasa powinna wrócić na "moje" konto funduszu remontowego i być traktowana tak samo jak ta wpłacona przeze mnie?
2005.12.16 10:5:9
Szanowny Panie proponuję poprosić saldo lokalu na dzień sprzedaży - zakupu lokalu oraz przedstawienie naliczeń oraz wpłat . ADM powinno wydać takie dokumenty bez żadnego problemu. Jednocześnie czy jest Pan w posiadaniu dowodu wpłaty dokonanego przez poprzedniego Właściciela jest to dość istotny aspekt który to może doprowadzić do rozwiązania tego problemu. W przypadku gdy wpłaty są nie jasne lub brak w nich szczegółów które to pozwalają ustalić sobie wpłacającą oraz czego dotyczy wpłata zostaje to zaksięgowane jako dodatkowy przychód ( z którego to można sobie wypłacić 13 ) lub trafia na konto kwoty do wyjaśnienia które i tak trafia do 13 Jedynym rozwiązaniem jest posiadanie dowodu wpłaty na konto lokalu po dacie zakupu przez Pana tegoż lokalu. I tak gdy przysłowiowy Kowalski wpłaci na Pana konto 100 zł może tego dokonać jest to jego wola ale w przypadku gdy Kowalski pomyli się zwrot tej kwoty powinien być stosownie udokumentowany tj. stosowne pismo wystosowane do Pana oraz pisemna zgoda na zwrot tych pieniędzy.
2005.12.20 20:33:40
Ma Pan rację. Wpłaty na fundusz przypisane są do lokalu a nie osoby go użytkującej/własciciela. Nadpłata jest na koncie wspólnego funduszu a nie na koncie osobistym więc kwestia zwrotu nadpłaty w ogóle nie powinna powstać. ZGM-om wszystko sie miesza...
2007.1.10 7:35:4
proponuję panu zarządcy z Zamościa bardziej wnikliwa lekturę wyroków sądowych w tej sprawie ,bo z tej argumentacji można sie tylko uśmiać pieniądze z funduszu remontowego w kwocie odpowiadającej % udziałowi w nieruchomości są własnością właściciela lokalu i podlegają zwrotowi przy sprzedaży chyba że podejmie decyzję o pozostawieniu ich nowemu właścicielowi
2008.2.27 16:8:47
Witam Pana serdecznie,
czy mógłby mi Pan podać jakieś namiary na te wyroki sądowe? Sprzedałam mieszkanie i dostałam zwrot funduszu remontowego, a teraz nowy właściciel żąda ode mnie wpłacenia z powrotem tejże składki. Będę wdzięczna za informację.
Pozdrawiam
2008.10.8 21:26:49
Ma Pan oczywiście rację, proszę nie zgadzać się z opinią innych zarządców którzy mówią że zaliczki przepadają. Możliwość tworzenia funduszu remontowego jest dopuszczona gdyż faktycznie ma ona zabezpieczyć przyszłe ale zaplanowane prace w części wspólnej nieruchomości a więc musi być plan remontów jako składowa planu gospodarczego. Do czasu realizacji zadania zarządca nie zwraca wniesionych zaliczek a w rocznym rozliczeniu ma obowiązek poinformować o stanie pana salda i BO na następny rok. Rozliczenie zaplanowanych prac a na dzień sprzedaży nie skonsumowanych zarządca ma obowiązek rozliczyć zgodnie z artykułem 13 UWŁ a więc Pana udziałem obciążają tylko poniesione wydatki czyli wystawione faktury na wspólnotę do dnia sprzedaży lokalu po tym czasie zgodnie z zapisami aktu notarialnego nabywca najczęściej jest zobowiązany ponosić wszelkie ciężary i do tego należy się stosować. Są oczywiście wyroki w takich sprawach. Jak widać z inn
2008.10.12 10:28:52
Witam proszę o opis zdarzenia postaram się pomóc adres poczty szuto@op.pl pozdrawiam
np.
Sygn. Akt I ACa 1226/07
Wyrok w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
Dnia 18 grudnia 2007 r.
Kosztami zarządu nieruchomością wspólną są bowiem jedynie te, które bezpośrednio lub pośrednio wiążą się z czynnościami składającymi się na zarząd nieruchomością wspólną (A. Turlej (w:) R. Strzelczyń, A. Turlej, Własność lokali. Komentarz, Warszawa 2007, s. 281). Argumentem dla tak określonego celu, na który - zgodnie z uchwałą 12/2006 - zarząd mógłby przeznaczać zgromadzone na funduszu środki, nie może być sformułowany w art. 12 ust. 2 Ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali obowiązek właściciela lokalu ponoszenia wszelkich wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Obowiązek ten dotyczy przede wszystkim ponoszenia kosztów zarządu nieruchomością wspólną (tamże, s. 256). Na koniec należy wskazać, że przepisy
2008.11.8 22:45:56
Proszę zobaczyć na Portalu Wspólnota Mieszkaniowa www.wspolnotamieszkaniowa.pl
Znajdują się tam orzeczenia, ustawy, komentarze, porady prawne, informacje z rynku wspólnot mieszkaniowych. Mogę naprawdę polecić stronę dużo ciekawych artykułów.
2008.11.20 11:56:0
Nie wiem czy mogę się podpiąć pod wątek ze swoim problemem. Ale może mi ktoś będzie w stanie pomóc
Otóż mój zmarły ojciec prowadził działalność gospodarczą :Zarządzał nieruchomościami (jako osoba fizyczna prowadząca działalność). Do działalności otwarte były 2 rach. bankowe. Na które trafiały pieniądze m.in. z funduszu remotowego.
Po przeprowadzonym postępowaniu spadkowym środki zgromadzone na rach. zostały zwrócone wspólnotom mieszkaniowym, wg. wyliczeń sporządzonych przez księgową. Jednak przy sporządzeniu zestawienia 3 bloki zostały pominięte.
Obecnie właściciele (pojedyńczy) z tych 3 bloków zwracają się do nas o zwrot funduszu. Na rach. zostało jednak zbyt mało pieniędzy. Wg mojej wiedzy stało się tak ponieważ zobowiązania bieżące były pokrywane w pierwszej kolejności z wpłat. (np ktoś nie płacił czynszu itd.)
Moje pytanie brzmi: Czy jest szansa że te zobowiązania się przedawnią?
2012.6.26 13:31:24
Jakie mamy szanse, że nie będziemy spłacać tych należności (ok. 10 tys. zł, natomiast na rach. zostalo ok. 1000).
2012.6.26 13:32:10
Dzień dobry.
W 2009 roku kupiłam mieszkanie własnościowe. Zwróciłam się do Spółdzielni mieszkaniowej z zapytaniem, czy na własny koszt mogę wymienić grzejniki i poprosiłam o parametry tychże grzejników. Otrzymałam na piśmie zgodę. Wymieniłam grzejniki na własny koszt i zgodnie z podanymi przez spółdzielnie parametrami.
W 2015 roku spółdzielnia w ramach funduszu remontowego (który co miesiąc płacę w czynszu) wymieniała instalację C.O. i grzejniki w mieszkaniach oraz dodatkowo "dorzucała" grzejnik w łazience.
Z wymiany grzejników zrezygnowałam (nie było sensu po tak krótkim czasie ich wymieniać). Zrezygnowałam również z dodatkowego grzejnika w łazienkę. Tym oto sposobem spółdzielnia "zaoszczędziła" na mnie na 5 grzejnikach.
Gdy zwróciłam się do spółdzielni z zapytaniem, jak zamierzają się ze mną rozliczyć z niewykorzystanych przeze mnie grzejników, otrzymałam odpowiedź: NIC SIĘ PANI NIE NALEŻY.
Jak to wygląda prawnie?
2017.3.20 9:55:49
Zamierzam kupić mieszkanie. Właściciel tego mieszkania zamierza wycofać swój udział z funduszu remontowego w kwocie około 4.500zł.a Wspólnota Mieszkaniowa twierdzi, że jako nowy właściciel będę musiała po zakupie mieszkania taką kwotę wpłacić do funduszu remontowego. Za kilka miesięcy blok będzie remontowany - malowanie elewacji, uzupełnianie ubytków ocieplenia itp. Remont był zaplanowany już w ubiegłym roku. Czy mam obowiązek wpłacić te kwotę? Czy jako nowy właściciel zaczynam fundusz remontowy od zera?
2017.8.3 9:19:39
Witam serdecznie
Nasza mała wspólnota 8 lokatorów chce przeprowadzić remont schodów i klatki schod. Ja mamy większe mieszkanie i sąsiad (2 osoby zalegają z opłatami), na ten cel zarząd chce wziąć kredyt, ale ci co maja większe mieszkania mają więcej płacić kredyt ja mieszka na parterze już za dach płaciliśmy więcej z sąsiadem. Nie chcę podpisać zgody czy mogę to zrobić czy zarząd może mnie ukarać. Wiem, że wiele wspólnot w kraju kredyt (raty) wszyscy płaca po równo., a na wet fundusz remontowy też równą kwote płacą, ponieważ te pieniądze są wydawane na wspólne części kamienicy. Proszę o odpowiedź.
2018.5.17 9:0:3
DODAJ POST W TEMACIE
Aby odpowiadać na forum musisz się zalogować!
Masz inne pytanie do prawnika?