Jak zarejestrować odbiornik RTV?

Właśnie zakupiłeś telewizor lub radio? Zgodnie z ustawą o opłatach abonamentowych, masz 14 dni na rejestrację odbiornika. Rejestracji dokonasz przez internet lub tradycyjnie - w dowolnym urzędzie pocztowym.

Rejestracja telewizora i radia przez internet

Od początku 2014 roku możliwa jest rejestracja odbiorników RTV bez konieczności wizyty w placówce poczty. Rejestracji dokonać można na stronie internetowej Poczty Polskiej (rtv.poczta-polska.pl) poprzez wypełnienie zamieszczonego tam formularza, w którym podaje się m.in. dane osobowe, PESEL, adres do korespondencji, ilość odbiorników radiowych i telewizorów w gospodarstwie domowym/firmie. W formularzu określa się także, czy chce się otrzymać papierowe blankiety wpłat na rachunki bankowe.

Po wypełnieniu i przesłaniu elektronicznego formularza, w terminie 4 dni roboczych wysłane zostanie na wskazany adres korespondencyjny specjalne pismo - Zgłoszenie rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych albo zmiany danych wraz z kopertą zwrotną (jeżeli pismo nie dotrze w ciągu 9 dni od przesłania formularza, należy złożyć reklamację drogą mailową, na adres rtv_rejestracja@cor.poczta-polska.pl).

Porady prawne

Zgłoszenie dostraczone zostanie w dwóch egzemplarzach - jest to oryginał i kopia. Oryginał zostaje u nadawcy, natomiast na kopii należy złożyć odręczny, czytelny podpis i odesłać ją w załączonej kopercie zwrotnej. 

Po otrzymaniu podpisanej kopii Zgłoszenia, Dział Obsługi Abonentów w Bydgoszczy przesyła do abonenta Zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownika oraz - jeśli zaznaczono w formularzu rejestracji opcję otrzymywania blankietów wpłat - 4 spersonalizowane formularze polecenia przelewu/wypłaty gotówki.

Po przyznaniu indywiadualnego numeru identyfikacyjnego, odbiornik RTV uznaje się za zarejestrowany i od tego czasu należy dokonywać opłat abonamentwych zgodnie z obowiązującym cennikiem (Zobacz aktualne stawki opłat RTV). 

 Rejestracja telewizora i radia w urzędzie pocztowym

Rejestracji dokonać można w dowolnej placówce poczty, bez względu na miejsce zamieszkania. Należy pobrać i wypełnić omówione powyżej Zgłoszenie rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych albo zmiany danych, a następnie wypełniony dokument przekazać pracownikowi poczty.

W ciągu 14 dni od dokonania rejestracji, Poczta Polska dostarcza wnioskodawcy potwierdzenie rejestracji, czyli Zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownika oraz - jeśli wybrano w formularzu opcję otrzymywania blankietów wpłat - 6 spersonalizowanych formularzy polecenia przelewu/wypłaty gotówki.

Od tego momentu nadawca jest zobowiązany do terminowego uiszczania opłat abonamentowych.

Zmiana danych właściciela odbiornika RTV

Procedura postępowania w przypadku zgłaszania przez użytkownika zmiany danych, jest analogiczna jak w przypadku składania wniosku o rejestrację odbiorników RTV.

Zgłoszenie zmiany danych dotyczy nie tylko sytuacji powstania jakiejkolwiek zmiany informacji podanej we wniosku, lecz obejmuje także zgubienie lub zniszczenie dowodu zarejestrowania oraz zaprzestania używania odbiorników (wyrejestrowanie odbiorników).

Zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownika jest dokumentem potwierdzającym rejestrację odbiornika RTV i należy zachować go na wypadek kontroli obowiązku rejestracji.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • MS 2019-06-05 19:15:00

    Rejestrowałem TV przez internet.....po 2 tygodniach pisałem e-maila w tej sprawie, potem 2 i 3 e-maila. ZERO ODPOWIEDZI ze strony Poczty Polskiej a minęło 4 miesiące!!!!! Teraz już nie robię nic....skopiowałem sobie te e-maile i czekam. Poczta Polska olewa klientów i tyle w temacie.

  • jolanta 2019-01-25 08:33:19

    Kolejny rok próbuje dodzwonić sie na pocztę przy ul. Senatorskiej w W-wie lub na pocztę głowną, ale nikt nie odbiera telefonu. A ja mam kilka pytań dot. rejestracji, bo opłacam abonament ale chyba bez rejestracji.

  • Lech emeryt 2015-10-15 07:43:41

    Kupiłem w szmateksie używane kowbojki męskie ze skury.Wyprodukowane w Hiszpanii przez firmę Salamander w 1990r. Stan b.dobry.Niedługo będą w grupie ,,zabytkowej"Czy powinienem je zarejestrować i gdzie?

  • Grzegorz Grabala 2015-10-12 23:25:27

    Kiedyś we Włoszech rejestracja odbiornika rtv odbywała się już w sklepie na daną osobę i adres użytkowania. "Abonament" nie istniał, lecz w rozliczeniu rocznym z urzędem skarbowym, trzeba było zaznaczyć ile i jakich odbiorników rtv posiada osoba rozliczająca się z fiskusem. Było możliwe zgłoszenie przerejestrowania urządzenia dla innej osoby, ale były to druki do urzędu skarbowego. W Polsce jest głupi system i mało ściągalny abonament. Ten co żyje tylko z prac dorywczych i ma na utrzymaniu rodzinę, to brakuje mu na podstawowe artykuły żywnościowe i rachunki miesięczne. Taki też w Polsce musi płacić abonament, aby dzieciak rano, czy wieczorem coś obejrzał na starym telewizorze, którego ktoś chciał właśnie wyrzucić. Trzeba powiedzieć tym w jakimś ministerstwie. Przydało by się.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika