Nieogrzane i brudne pociągi? Złóż skargę

W końcu ktoś odpowie za śmierdzące toalety, chaos w rozkładach i ścisk w wagonach. Sprawdź, gdzie wysłać e-maila.

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym daje szansę na poprawę jakości podróży. Dokument pozwala karać przewoźników m.in. za to, że nie zapewniają pasażerom higienicznych warunków przejazdu oraz nie informują o zmianach w rozkładzie. Takie zmiany obowiązują od 14 października.

- Będą kontrole. Wcześniej też były, ale nie mogliśmy ukarać przewoźnika za brudne toalety czy nieogrzane wagony. Wysyłaliśmy mu upomnienia, sugestie, ale o większych konsekwencjach nie było mowy. Teraz to się zmieni – mówi w rozmowie z e-prawnik.pl Alvin Gajadhur, rzecznik prasowy Urzędu Transportu Kolejowego.

Porady prawne

Urząd sam będzie szukał brudnych pociągów i kontrolował czy jesteśmy informowani o zmianach w rozkładzie. Możemy jednak mu w tym pomóc.

- Mamy dwie odrębne ścieżki wpłynięcia na przewoźnika – wyjaśnia dla e-prawnik.pl Mariusz Mamczarek z wydziału praw pasażera UTK. – Pierwsza, to skarga na piśmie. Na jej podstawie urząd wszczyna postępowanie i wydaje decyzję administracyjną. Druga, to wysłanie skargi mailem na skrzynkę pasazer@utk.gov.pl – wyjaśnia.

Na piśmie trudniej, ale z odszkodowaniem

Wybierając pierwszą drogę musimy najpierw złożyć pisemną skargę do przewoźnika, który naruszył nasze prawa. Dane pozwalające na jego identyfikację znajdziemy na bilecie. W takiej skardze możemy wystąpić o odszkodowanie, ale tylko wtedy, gdy działanie przewoźnika naraziło nas na szkodę. Będzie tak np. jeśli przez spóźnienie pociągu nie zdążyliśmy na ważne spotkanie biznesowe lub skład był tak zapchany, że nie mogliśmy do niego wejść i nie dojechaliśmy do pracy.

Do skargi trzeba dołączyć bilet i inne dokumenty, które pomogą zobrazować problem. Będą to np. zdjęcia krótkich składów. W sytuacji, gdy przez odwołany pociąg musieliśmy wykupić nocleg w innym mieście, dowodem będzie rachunek z hotelu. Nie zapomnijmy również o tym, by spóźnienia czy odwołania poświadczył konduktor lub dworcowa obsługa klienta. Wystarczy pieczątka, podpis i adnotacja na bilecie.

Przewoźnik musi rozpatrzyć naszą skargę w ciągu miesiąca od jej złożenia. Czasem termin może być wydłużony do trzech miesięcy – wtedy zostaniemy o tym poinformowani. Dopiero jak odpowiedź przewoźnika nas niezadowoli lub w ogóle jej nie dostaniemy, możemy wystąpić do prezesa UTK.

Skarga do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego
Składamy ją na piśmie (lub ustnie do protokołu) z własnoręcznym podpisem. Trzeba do niej dołączyć:
kopię skargi skierowanej do przewoźnika czy właściciela dworca, odpowiedź na skargę (jeżeli została udzielona),
bilet na daną trasę lub potwierdzenie rezerwacji, inne istotne dokumenty potwierdzające naruszenie praw pasażera.

E-MAIL SPOSOBEM NA CZYSTE TOALETY W POCIAGACH. GDZIE GO WYSŁAĆ?
CZYTAJ NA DRUGIEJ STRONIE

Niektóre szkody są jednak bardzo trudne do udowodnienia. Jeśli jeździmy codziennie do pracy w zimnym wagonie i zachorujemy, to przewoźnik może odpowiedzieć, że wina nie leży po jego stronie. Dlatego w niektórych sytuacjach nie warto przechodzić długiej procedury, o której pisaliśmy wcześniej. Jest droga prostsza, która doprowadzi do ukarania przewoźnika, lecz niestety nie zapewni nam rekompensaty finansowej.

.

.

Podpowiedz, gdzie i kogo mają kontrolować

- Od początku roku działa skrzynka pasazer@utk.gov.pl. Każdy może wysłać na nią maila i poskarżyć się na niedogodności – mówi Alvin Gajadhur.

Nie musimy przy tym spełniać żadnych formalnych warunków. – Nie ma określonej formy składania skargi na skrzynkę. Po prostu piszemy „co nas boli”, np. że na naszej trasie składy są za krótkie, a wagony nieogrzewane – wyjaśnia Mariusz Mamczarek z wydziału praw pasażera UTK.

Do maila możemy dołączyć zdjęcia brudnych wagonów, nieszczelnych okien czy oszronionych foteli. Jeśli chcemy udowodnić np. niedomykające się drzwi wagonów, to możemy nagrać film. – Wystarczy do tego nawet telefon komórkowy. Każdy dowód jest ważny – zaznacza pracownik wydziału praw pasażera UTK.

Co nam da wysłanie takiej skargi? – Urząd może ją przesłać przewoźnikowi – oczywiście po usunięciu danych osobowych nadawcy. Takie skargi są również podstawą do przeprowadzenia kontroli na danej trasie – wyjaśnia Mariusz Mamczarek.

Na podstawie kontroli prezes UTK ma prawo nałożyć na przewoźnika karę do 2 proc. rocznych przychodów. – Oprócz tego urząd wydaje decyzje, które zobowiązują przewoźnika do usunięcia naruszeń. Jeśli nie nastąpi to w określonym terminie, to za dzień zwłoki przewoźnik zapłaci do 5 tys. euro kary – mówi rzecznik prasowy Urzędu Transportu Kolejowego.

Można więc liczyć na to, że zamiast kar finansowych przewoźnicy wybiorą sprzątanie wagonów, podstawianie większych składów i rzetelną informację o nowych rozkładach.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • pasażerka 2017-10-25 23:14:17

    No i kolejny dzien,powrót,z pracy.godz 22.42z wrocław główny i już stoimi.na osobowicach.płakac sie chce!człowiek zmęczony,trzeba rano wstac.a on stoi.jest 23.11.nawet nikt nie przyjdzie.nic nie mówia.wstyd dla Polski.pkp regionalne.wykoncze sie.a tam do góry mają w dupie jak my tu się męczymy.

  • pasażerka 2017-10-24 13:26:54

    Spóźnienia pociagu sa u nas codziennie.od zmiany w kursowaniu.12.31w Żmigrodzie na Wrocław.To jest skandal,co mam mówic w pracy?bilet miesieczny275.15,i takie warunki,za takie wielkie pieniądze?kto wymyśla tak głupi rozkład co chwila?który nie ma sensu bytu.bo pociągi muszą się minąć!nie wiem.jeżdże 10lat.i żadnej poprawy.dziadostwo.nic dobrego.a konduktorzy wulgarni,chamscy..czy jest ktos kto weźmie sie za ten syf?dojeżdża mnustwo ludzi i każdy do pracy.ludzie sa tak wściekli. A pracowac trzeba.tattrasa

  • Dawid Łupicki 2015-08-14 12:56:07

    Witam chciałem złożyć skargę z prośbą obniżenie kosztu dowozów na odcinku remontowanym prawie codziennie są opóźnienia na trasie wrocław-poznań pracuje w Poznaniu rozumiem że prace muszą być wykonane ale proszę mnie zrozumieć że mój pracodawca nie rozumie takich spóźnień. I spóźnienia nie są akurat tutaj przez te remonty tylko firmę przewozową za wolno jada i nie raz stoją w szarym polu nie informując pasażerów są też krótkie pociągi a nie tak jak obiecano że będą d długie składy. Płace 240 zl na dojazd miesięczny ale nie było dnia żeby był opóźniony 40 minut albo nawet 1,5 h proszę coś z tym zrobić Pozdrawiam Czekam za odpowiedzią Dawid Łupick

  • XXX 2014-12-21 15:14:14

    SKANDAL.ŻEBY TAK DŁUGO CZEKAĆ NA PRZEJAZDACH.PRZEJAZDY SĄ ZAMYKANE 10 LUB 15 MINUT PRZED POCIĄGIEM.

  • kaztop 2013-10-21 17:44:07

    Kto tu jest chory ? ? Niestety PKP miało nas tyle lat w duszy, wozili nas w toaletach śmierdzących, kogo to obchodziło, brak wody, papieru, to już marzenie ściętej głowy, a dziś co ? Tusk sobie autobus wykupił i ma nas w d. Kto będzie się przejmował? Totalna kpina z ludzi przez PO !

  • Wojtuś 2013-10-18 01:43:18

    na szafot z nim!!!!!!!!!!!!!

  • stanzagrożenia 2013-10-17 08:56:03

    Nie miał pomysłu jak je wykorzystać ! Dobrze, że UE nie zgodziła się. Kolej mogły poprawić inwestycje ale cóż przecież lepiej zochydzić PKP pasażerom i wtedy łatwo sprzedać ciotce Angeli za bezcen. I to jest włąsnie taka gra . Więc winnego szukajcie w Grabarczyku i jego szefie !

  • iza smodujka 2013-10-17 08:17:11

    W ostatni weekend na polskich dogach kierowcy zabójcy zamordowali 14 Polaków a kilkuset zranili. Co z tym zrobi reżim rządzący? Czy nadal nic ?


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika