Rozdział VII - Wypadki przy pracy i choroby zawodowe

Kodeks pracy

Artykuły 234-237
Art. 234

§ 1

W razie wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom.

§ 2

Pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy.

§ 3

Pracodawca jest obowiązany prowadzić rejestr wypadków przy pracy.

§ 31

Pracodawca jest obowiązany przechowywać protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową przez 10 lat.

§ 4

Koszty związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ponosi pracodawca.

Komentarz

Artykuł 234 określa podstawowe obowiązki pracodawcy w razie wypadku przy pracy. Pracodawca musi niezwłocznie podjąć działania ochronne, zapewnić pomoc poszkodowanym oraz przeprowadzić postępowanie wyjaśniające. W przypadku wypadków szczególnie poważnych konieczne jest zawiadomienie inspektora pracy i prokuratora. Przepis nakłada również obowiązek prowadzenia rejestru wypadków oraz długoterminowego przechowywania dokumentacji powypadkowej.

Art. 235

§ 1

Pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zgłosić właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu i właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej.

§ 2

Obowiązek, o którym mowa w § 1, dotyczy także lekarza podmiotu właściwego do rozpoznania choroby zawodowej, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 237 § 1 pkt 6.

§ 21

W każdym przypadku podejrzenia choroby zawodowej:
1) lekarz,
2) lekarz dentysta, który podczas wykonywania zawodu powziął takie podejrzenie u pacjenta
? kieruje na badania w celu wydania orzeczenia o rozpoznaniu choroby zawodowej albo o braku podstaw do jej rozpoznania.

§ 22

Zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej może również dokonać pracownik lub były pracownik, który podejrzewa, że występujące u niego objawy mogą wskazywać na taką chorobę, przy czym pracownik aktualnie zatrudniony zgłasza podejrzenie za pośrednictwem lekarza sprawującego nad nim profilaktyczną opiekę zdrowotną.

§ 3

W razie rozpoznania u pracownika choroby zawodowej, pracodawca jest obowiązany:
1) ustalić przyczyny powstania choroby zawodowej oraz charakter i rozmiar zagrożenia tą chorobą, działając w porozumieniu z właściwym państwowym inspektorem sanitarnym;
2) przystąpić niezwłocznie do usunięcia czynników powodujących powstanie choroby zawodowej i zastosować inne niezbędne środki zapobiegawcze;
3) zapewnić realizację zaleceń lekarskich.

§ 4

Pracodawca jest obowiązany prowadzić rejestr obejmujący przypadki stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby.

§ 5

Pracodawca przesyła zawiadomienie o skutkach choroby zawodowej do instytutu medycyny pracy wskazanego w przepisach wydanych na podstawie art. 237 § 11 oraz do właściwego państwowego inspektora sanitarnego.

Komentarz

Artykuł 235 reguluje procedury związane z chorobami zawodowymi. Pracodawca ma obowiązek zgłaszania każdego przypadku podejrzenia choroby zawodowej odpowiednim organom. Podobny obowiązek spoczywa na lekarzach. Pracownik może również sam zgłosić podejrzenie choroby. Po rozpoznaniu choroby zawodowej pracodawca musi podjąć działania eliminujące przyczyny jej powstania oraz prowadzić odpowiednią dokumentację.

Art. 2351
Za chorobę zawodową uważa się chorobę, wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanych ?narażeniem zawodowym".

Komentarz

Artykuł 235? definiuje chorobę zawodową jako schorzenie wymienione w oficjalnym wykazie, którego powstanie można bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem powiązać z narażeniem zawodowym. Kluczowe jest wykazanie związku przyczynowego między warunkami pracy a wystąpieniem choroby.

Art. 2352
Rozpoznanie choroby zawodowej u pracownika lub byłego pracownika może nastąpić w okresie jego zatrudnienia w narażeniu zawodowym albo po zakończeniu pracy w takim narażeniu, pod warunkiem wystąpienia udokumentowanych objawów chorobowych w okresie ustalonym w wykazie chorób zawodowych.

Komentarz

Artykuł 235? określa, że choroba zawodowa może być rozpoznana nie tylko podczas trwania zatrudnienia, ale również po jego zakończeniu, jeżeli objawy chorobowe wystąpią w określonym przepisami okresie. Jest to istotne, ponieważ niektóre choroby zawodowe mogą ujawnić się dopiero po latach od zakończenia pracy w szkodliwych warunkach.

Art. 236
Pracodawca jest obowiązany systematycznie analizować przyczyny wypadków przy pracy, chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami środowiska pracy i na podstawie wyników tych analiz stosować właściwe środki zapobiegawcze.

Komentarz

Artykuł 236 nakłada na pracodawcę obowiązek prowadzenia systematycznej analizy przyczyn wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Na podstawie tych analiz pracodawca powinien wdrażać odpowiednie środki zapobiegawcze, aby minimalizować ryzyko występowania podobnych zdarzeń w przyszłości. To element proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa pracy.

Art. 237

§ 1

Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia:
1) sposób i tryb postępowania przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposób ich dokumentowania, a także zakres informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy,
2) skład zespołu powypadkowego,
3) wykaz chorób zawodowych,
4) okres, w którym wystąpienie udokumentowanych objawów chorobowych upoważnia do rozpoznania choroby zawodowej pomimo wcześniejszego zakończenia pracy w narażeniu zawodowym,
5) sposób i tryb postępowania dotyczący zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych,
6) podmioty właściwe w sprawie rozpoznawania chorób zawodowych
- uwzględniając aktualną wiedzę w zakresie patogenezy i epidemiologii chorób powodowanych przez czynniki szkodliwe dla człowieka występujące w środowisku pracy oraz kierując się koniecznością zapobiegania występowaniu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

§ 11

Rada Ministrów wskaże w drodze rozporządzenia instytut medycyny pracy, do którego pracodawca przesyła zawiadomienie o skutkach choroby zawodowej oraz termin, w którym ma ono być przesłane, mając na uwadze specjalizację instytutu oraz rodzaj prowadzonych w nim badań.

§ 2

Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, wzór protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy zawierający dane dotyczące poszkodowanego, składu zespołu powypadkowego, wypadku i jego skutków, stwierdzenie, że wypadek jest lub nie jest wypadkiem przy pracy, oraz wnioski i zalecane środki profilaktyczne, a także pouczenie dla stron postępowania powypadkowego.

§ 3

Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, wzór statystycznej karty wypadku przy pracy, uwzględniając dane dotyczące pracodawcy, poszkodowanego, wypadku przy pracy, a także jego skutków oraz sposób i terminy jej sporządzania i przekazywania do właściwego urzędu statystycznego.

§ 4

Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób, a także prowadzenia rejestrów chorób zawodowych, uwzględniając w szczególności wzory dokumentów stosowanych w postępowaniu dotyczącym tych chorób oraz dane objęte rejestrem.
2) (uchylony)

Komentarz

Artykuł 237 stanowi podstawę prawną do wydania rozporządzeń wykonawczych regulujących szczegółowe kwestie związane z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi. Uprawnia Radę Ministrów oraz właściwych ministrów do określenia procedur, wzorów dokumentów, wykazu chorób zawodowych oraz innych istotnych elementów systemu ochrony zdrowia pracowników.

Art. 2371

§ 1

Pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy lub zachorował na chorobę zawodową określoną w wykazie, o którym mowa w art. 237 § 1 pkt 3, przysługują świadczenia z ubezpieczenia społecznego, określone w odrębnych przepisach.

§ 2

Pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy, przysługuje od pracodawcy odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie w związku z wypadkiem przedmiotów osobistego użytku oraz przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy, z wyjątkiem utraty lub uszkodzenia pojazdów samochodowych oraz wartości pieniężnych.

Komentarz

Artykuł 237? określa uprawnienia pracownika poszkodowanego w wypadku przy pracy lub chorego na chorobę zawodową. Pracownik ma prawo do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz do odszkodowania od pracodawcy za utratę lub uszkodzenie rzeczy osobistych i przedmiotów niezbędnych do pracy. Przepis nie obejmuje jednak pojazdów samochodowych ani wartości pieniężnych.

Masz pytania dotyczące wypadków przy pracy lub chorób zawodowych?

Skorzystaj z profesjonalnej porady prawnej online. Nasi eksperci pomogą Ci w sprawach związanych z odszkodowaniami za wypadki przy pracy, rozpoznaniem chorób zawodowych, ustaleniem odpowiedzialności pracodawcy oraz dochodzeniem roszczeń z tytułu wypadków i chorób zawodowych.

Zadaj pytanie prawnikowi