Rozdział IV - Regulamin pracy

Kodeks pracy

Artykuły 104-104[4]

Regulamin pracy

Artykuły 104-104? ? Kodeks pracy ? Rozdział IV
Art. 104

§ 1

Regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.

§ 11

Pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników wprowadza regulamin pracy, chyba że w zakresie przewidzianym w § 1 obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy.

§ 2

Pracodawca zatrudniający mniej niż 50 pracowników może wprowadzić regulamin pracy, chyba że w zakresie przewidzianym w § 1 obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy.

§ 3

Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników wprowadza regulamin pracy, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z wnioskiem o jego wprowadzenie, chyba że w zakresie przewidzianym w § 1 obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy.

Komentarz

Artykuł 104 określa podstawowe założenia i cel regulaminu pracy oraz wskazuje, którzy pracodawcy są zobowiązani do jego wprowadzenia. Regulamin pracy jest aktem wewnątrzzakładowym, który szczegółowo precyzuje organizację procesu pracy oraz wzajemne prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Obowiązek wprowadzenia regulaminu zależy od liczby zatrudnionych pracowników oraz ewentualnego obowiązywania układu zbiorowego pracy.

Art. 1041

§ 1

Regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:
1) organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej;
2) systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy;
3) (uchylony)
4) porę nocną;
5) termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia;
6) wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom;
7) rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego;
7a) wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe;
8) obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą;
9) przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

§ 2

Regulamin pracy powinien zawierać informacje o karach stosowanych zgodnie z art. 108 z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.

Komentarz

Artykuł 1041 określa minimalny zakres treści regulaminu pracy. Katalog elementów wymienionych w tym przepisie nie jest zamknięty, co oznacza, że pracodawca może w regulaminie uregulować również inne kwestie związane z organizacją i porządkiem pracy. Regulamin musi zawierać informacje dotyczące podstawowych aspektów życia zakładu pracy, w tym czasu pracy, wynagrodzenia, bhp oraz odpowiedzialności porządkowej.

Art. 1042

§ 1

Regulamin pracy ustala pracodawca w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową.

§ 2

W razie nieuzgodnienia treści regulaminu pracy z zakładową organizacją związkową w ustalonym przez strony terminie, a także w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin pracy ustala pracodawca.

Komentarz

Artykuł 1042 reguluje tryb ustalania regulaminu pracy. Zasadą jest, że regulamin powinien być ustalony w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, co zapewnia uwzględnienie interesów pracowników. Jeżeli jednak strony nie osiągną porozumienia lub w zakładzie nie działa związek zawodowy, ostateczna decyzja należy do pracodawcy.

Art. 1043

§ 1

Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

§ 2

Pracodawca jest obowiązany zapoznać pracownika z treścią regulaminu pracy przed dopuszczeniem go do pracy.

Komentarz

Artykuł 1043 określa moment wejścia w życie regulaminu pracy oraz obowiązki informacyjne pracodawcy. Dwutygodniowy okres vacatio legis ma dać pracownikom czas na zapoznanie się z treścią regulaminu. Pracownik nowo zatrudniony musi zostać zaznajomiony z regulaminem przed rozpoczęciem wykonywania obowiązków służbowych.

Art. 1044

Artykuł uchylony

Masz pytania dotyczące regulaminu pracy?

Skorzystaj z profesjonalnej porady prawnej online. Nasi eksperci pomogą Ci w sprawach związanych z tworzeniem regulaminu pracy, prawami i obowiązkami pracodawcy oraz pracowników, czasem pracy i odpowiedzialnością porządkową.

Zadaj pytanie prawnikowi