Zameldowanie na pobyt stały

Pytanie:

Mieszkam z mężem i dziećmi w mieszkaniu spółdzielczym lokatorskim. Mieszkanie figuruje na męża, ale stanowi współwłasność. Jestem z niego wymeldowana, ponieważ kilka lat temu dostałam od rodziców mieszkanie (darowizna) i musiałam się przemeldować (jak pamiętam, taki był wymóg). Co mam zrobić, żeby zmienić meldunek? Czy meldując się faktycznie tam, gdzie mieszkam, czyli z rodziną, potrzebuję zgody męża? Jak tą formalność załatwić? Gdzie się udać?

Masz inne pytanie do prawnika?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

W przedstawionej sytuacji zastosowanie znajdą przepisy ustawy z dnia z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego należy przedstawić dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach - inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości. Przy zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące należy przedstawić potwierdzenie pobytu w lokalu osoby zgłaszającej pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu (jak rozumiemy, w opisanej sytuacji będzie to Pani mąż, któremu spółdzielnia przydzieliła lokal) oraz, do wglądu, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego podmiotu (czyli tytuł prawny Pani męża do lokalu spółdzielczego). Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu (tak art. 9 ust. 2 niniejszej ustawy) - np. zaświadczenie o przydziale lokalu ze spółdzielni. Osoba niepełnoletnia nieposiadająca dokumentu stwierdzającego tożsamość przedstawia odpis skrócony aktu urodzenia.

Wcześniej należy jednak dokonać obowiązku wymeldowania się z dotychczasowego miejsca zamieszkania – zgodnie z przepisem art. 15 powoływanej ustawy: osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące, jest obowiązana wymeldować się w organie gminy, właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.

Wszelkich czynności należy dokonać we właściwym Wydziale Spraw Administracyjnych Referacie Ewidencji Ludności urzędu gminy bądź miasta pobytu dotychczasowego jak i aktualnego. Zgłoszenie należy dokonać na druku dostępnym w urzędzie.

Prosimy także o zapoznanie się z artykułem Czym jest zameldowanie i wymeldowanie? Przesłanki i zasady realizacji obowiązku meldunkowegoznajdującym się na stronach naszego serwisu.

Prosimy także o zaznajomienie się z wzorem Wniosku o zameldowanie na pobyt stały

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (1)

migotka

27.1.2011 10:9:12

Re: Zameldowanie na pobyt stały

witam.mam pytanie,nie dawno mialam sprawe spadkowa w sadzie i dom na wsi w ktorym mieszkam zostal podzielony na piec czesci.w domu ja jestem zameldowana i wujek czyli syn zmarlych rodzicow a pozostala 2 wyjechala ponad 20 lat temu za granice a 1 osoba mieszka z rodzinna w poznaniu.moja jest 1/5 domu tak sad zdecydowal a ze 3 osob zgodzily sie zebym mogla korzystac z ich czesci to korzystan.wiec pisze o co mi chodzi mieszka ze mna od ponad 3 lat moj chlopak mamy syna 3 letniego a w marcu chcemy wziasc cywiln,po slubie chcialabym go u mnie zameldowac.bylam u nas na gminie i powiedzieli mi ze moge ale musze miec zgode od wszystkich wspolwlascicieli domu i ze pisemnie i ze podpis ma byc zgodny i ze naja jechac do osoby ktora daje zgodnosc podpisu...wiec jak to jest bo czytalam na forach ze jezeli jestem wlascicielka 1/5 domu to na ta 1/5 domu moge go zameldowac...prosze o szybka odpowiedz...


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE: