Regulamin studiowania

REGULAMIN
WYDZIAŁU PRAWA I ADMINISTRACJI UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO

 

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Wydziału Prawa i Administracji, zwany dalej „Regulaminem", określa strukturę
Wydziału, rodzaj i zakres działania jego jednostek wewnętrznych, tryb powoływania organów tych
jednostek oraz zasady organizacyjnej podległości pracowników Wydziału, w tym nauczycieli akademickich.

§ 2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Uniwersytetu Warszawskiego,
2) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie
wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.),
3) ustawie o stopniach i tytule naukowym - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 marca 2003 r.
o stopniach i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595
z późn. zm.),
4) Wydziale - należy przez to rozumieć Wydział Prawa i Administracji.

Porady prawne

Rozdział 2
Struktura organizacyjna Wydziału

§ 3

1. Jednostkami organizacyjnymi Wydziału są instytuty, samodzielne pracownie, centra,
Biblioteka oraz Zespół Obsługi Administracyjnej.
2. Jednostkami organizacyjnymi instytutu są katedry oraz zakłady.
W ramach katedr i zakładów mogą działać pracownie.

§ 4

1. Utworzenie, przekształcenie i likwidacja jednostek organizacyjnych Wydziału oraz jednostek
instytutów następuje w drodze uchwały Rady Wydziału.
2. Dziekan sporządza aktualny wykaz istniejących na wydziale jednostek organizacyjnych
i podaje go do publicznej wiadomości.
3. Uchwała Rady Wydziału dotycząca utworzenia, przekształcenia lub likwidacji instytutu,
katedry lub zakładu wymaga zatwierdzenia przez Senat.

§ 5

Wydział realizuje swoje zadania dydaktyczne przez organizację studiów stacjonarnych
i niestacjonarnych, studiów doktoranckich, podyplomowych oraz innych form kształcenia.

§ 6

1. Bezpośrednim przełożonym nauczycieli akademickich oraz doktorantów jest kierownik
katedry (zakładu), do której przynależą.
2. Bezpośrednim przełożonym kierownika katedry (zakładu) jest dyrektor instytutu.
3. Bezpośrednim przełożonym dyrektora instytutu jest Dziekan.
4. Dziekan, w razie potrzeby, wskazuje przynależność pracowników i doktorantów do właściwych
jednostek organizacyjnych Wydziału, w szczególności, jeżeli nie została ona określona
w umowie o pracę lub innym akcie, na podstawie którego powstaje stosunek pracy.

Rozdział 3
Rada Wydziału

§ 7

1. W skład Rady Wydziału wchodzą: Dziekan jako przewodniczący, prodziekani oraz zatrudnieni
na Wydziale samodzielni nauczyciele akademiccy.
2. W skład Rady Wydziału wchodzą ponadto przedstawiciele:
1) innych nauczycieli akademickich, w liczbie 15% składu Rady,
2) doktorantów i studentów w liczbie 20% składu Rady,
3) pracowników Wydziału niebędących nauczycielami akademickimi w liczbie 5% składu Rady.
3. W posiedzeniach Rady Wydziału uczestniczą z głosem doradczym emerytowani pracownicy
Wydziału zatrudnieni na Wydziale przed przejściem na emeryturę na stanowisku profesora
zwyczajnego lub nadzwyczajnego.
4. Przedstawiciele innych nauczycieli akademickich oraz pracowników niebedących nauczycielami
akademickimi są wybierani do Rady Wydziału na kadencję czteroletnią, rozpoczynającą się
w dniu 1 września roku wyborów i trwającą do 31 sierpnia.
5. Kadencje przedstawicieli doktorantów i studentów oraz terminy rozpoczęcia i upływu
kadencji, a także sposób wyłaniania przedstawicieli doktorantów i studentów określają odpowiednio regulamin samorządu doktorantów oraz regulamin samorządu studentów.
6. W posiedzeniach Rady Wydziału mogą uczestniczyć z głosem doradczym przedstawiciele
związków zawodowych działających na Uniwersytecie, po jednym z każdego związku.

§ 8

1. Kompetencje Rady Wydziału określają przepisy ustawy, ustawy o stopniach i tytule
naukowym oraz Statutu.
2. Rada Wydziału podejmuje uchwały w sprawach, o których mowa w ust. 1, w szczególności:
1) utworzenia, przekształcenia lub likwidacji jednostek organizacyjnych Wydziału,
2) projektu szczegółowych zasad rekrutacji na studia i limitów przyjęć,
3) spraw przewidzianych w regulaminach studiów, studiów doktoranckich oraz studiów podyplomowych,
4) planów badań naukowych,
5) potwierdzenia osiągnięć, o których mowa w § 91 ust. 5 i 7 Statutu,
6) wyrażenia opinii w sprawie wniosku Dziekana o nawiązanie lub rozwiązanie stosunku pracy
z nauczycielem akademickim,
7) wyrażenia opinii w sprawie powołania Komisji Konkursowej i jej przewodniczącego,
8) kandydatów do nagród za osiągnięcia naukowe i dydaktyczne.
3. Rada Wydziału może podejmować uchwały wyrażające stanowisko w ważnych sprawach
publicznych, związanych w szczególności ze stanowieniem i stosowaniem prawa, a także w innych istotnych sprawach dotyczących całej społeczności akademickiej.

§ 9

1. Rada Wydziału tworzy następujące komisje stałe:
1) Komisję do spraw Programu Nauczania,
2) Komisję do spraw Badań Naukowych,
3) Komisję Budżetową,
4) Komisję Rewizyjną,
5) Komisję Nostryfikacyjną,
6) Komisję Biblioteczną,
7) Komisję Przetargową.
2. Rada Wydziału może tworzyć także inne komisje stałe oraz komisje doraźne.

§ 10

1. Rada Wydziału wybiera członków komisji stałych na okresy czteroletnie.
2. W skład komisji mogą być wybierane osoby niebędące członkami Rady Wydziału, spośród
pracowników i studentów Wydziału. Przewodniczącym komisji stałej może być tylko członek Rady.
3. Rada Wydziału wybiera na okresy czteroletnie Radę Programową wydawnictwa Studia
Iuridica.

§ 11

1. Posiedzenia Rady Wydziału zwołuje Dziekan.
2. Posiedzenia Rady Wydziału odbywają się, co najmniej raz w miesiącu, z wyjątkiem miesięcy
letnich. Harmonogram posiedzeń Rady Wydziału w roku akademickim Dziekan podaje do wiadomości
na pierwszym posiedzeniu Rady w danym roku akademickim.
3. Dziekan zwołuje posiedzenie Rady Wydziału z własnej inicjatywy lub w każdym czasie
na pisemny wniosek co najmniej 1/5 ogólnej liczby członków Rady.
4. Dziekan powiadamia pisemnie członków Rady Wydziału o terminie i proponowanym
porządku dziennym posiedzenia Rady, co najmniej na siedem dni przed tym terminem.
5. Rada Wydziału ustala, w drodze uchwały, szczegółowy tryb pracy Rady Wydziału, stosując
się odpowiednio do Regulaminu Senatu, stanowiącego załącznik nr 3 do Statutu
6. Udział w posiedzeniach Rady Wydziału jest obowiązkiem każdego członka Rady. W razie
przeszkody uniemożliwiającej udział w posiedzeniu, członek Rady Wydziału jest obowiązany zwrócić się pisemnie do Dziekana o uznanie jego nieobecności za usprawiedliwioną. Dziekan może podać do wiadomości Rady Wydziału nazwiska członków Rady, których nieobecność na posiedzeniu Rady była nieusprawiedliwiona.

§ 12

1. Rada Wydziału podejmuje uchwały większością ważnie oddanych głosów w obecności,
co najmniej połowy ogólnej liczby jej członków. W sprawach osobowych Rada Wydziału podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów.


2. W sprawach dotyczących obsadzenia stanowiska lub mandatu, a także w sprawach osobowych
oraz na wniosek co najmniej jednego członka Rady Wydziału, z wyłączeniem głosowania
w sprawach formalnych, Rada Wydziału podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym.
3. Podejmowanie uchwał Rady Wydziału w sprawach o nadanie tytułu naukowego lub stopnia
naukowego określają odrębne przepisy.

§ 13

Z każdego posiedzenia Rady Wydziału sporządza się protokół, który po zatwierdzeniu na następnym posiedzeniu Rady jest podpisywany przez Dziekana i osobę sporządzającą protokół. Protokoły z posiedzeń Rady Wydziału są jawne, wszyscy członkowie społeczności Wydziału mają prawo wglądu do tych protokołów.

Rozdział 4
Dziekan i Prodziekani

§ 14

1. Dziekan Wydziału kieruje Wydziałem, reprezentuje go na zewnątrz oraz jest przełożonym
pracowników, doktorantów i studentów Wydziału.
2. Kompetencje Dziekana określają przepisy ustawy, ustawy o stopniach i tytule naukowym,
Statutu oraz regulaminu studiów, studiów doktoranckich i studiów podyplomowych.
3. Dziekan podejmuje decyzje w sprawach, których mowa w ust. 2, a także w innych sprawach
niezastrzeżonych dla innych organów Wydziału.

§ 15

Na podstawie planu finansowego, uchwalonego przez Radę Wydziału, środkami finansowymi
przydzielonymi Wydziałowi przez władze Uniwersytetu, jak również środkami własnymi Wydziału,
dysponuje Dziekan. Do czasu uchwalenia planu finansowego, środkami finansowymi Wydziału dysponuje Dziekan na podstawie prowizorium.

§ 16

Dziekan może, w miarę potrzeby, powoływać komisje niestałe i zespoły doradcze oraz pełnomocników do wykonania określonych zadań, określając zakres ich zadań oraz przysługujące z tego tytułu wynagrodzenie.

§ 17

Wybory dziekana i prodziekanów określają przepisy Ordynacji wyborczej, stanowiącej załącznik
nr 4 do Statutu.

§ 18

Na okres sprawowania funkcji przez Dziekana, wybiera się od jednego do trzech prodziekanów,
w tym Prodziekana do spraw Studenckich. Liczbę prodziekanów oraz zakres ich działania ustala
Dziekan elekt, informując o tym Radę Wydziału.

Rozdział 5
Kierownicy studiów

§ 19

1. Kierowników studiów powołuje w razie potrzeby Dziekan, po zasięgnięciu opinii samorządu
studenckiego.
2. Kierowników studiów powołuje się spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych
na Wydziale.
3. Zakres działania kierowników studiów określa Dziekan.

Rozdział 6
Komisje wydziałowe

§ 20

1. W skład Komisji Konkursowej, o której mowa w § 94 ust. 4 i 5 Statutu, wchodzi przewodniczący
oraz sześciu członków, reprezentujących wszystkie instytuty.
2. Komisja Konkursowa jest powoływana na okres czterech lat.
3. Członków Komisji Konkursowej powołuje Dziekan po zasięgnięciu opinii Rady Wydziału.

§ 21

1. W skład Wydziałowej Komisji Oceniającej, o której mowa w § 96 ust. 1 Statutu, wchodzi
przewodniczący oraz sześciu członków, reprezentujących wszystkie instytuty.
2. Wydziałowa Komisja Oceniająca jest powoływana na okres czterech lat.
3. Członków Wydziałowej Komisji Oceniającej wybiera Rada Wydziału w głosowaniu
tajnym.
4. Prawo zgłaszania kandydatów na członków Wydziałowej Komisji Oceniającej przysługuje
członkom Rady Wydziału.

§ 22

1. Do przeprowadzania wyborów na Wydziale Rada Wydziału powołuje Wydziałową Komisję
Wyborczą.
2. Zasady i tryb powołania oraz działania Wydziałowej Komisji Wyborczej określa Statut.

§ 23

1. W celu potwierdzenia osiągnięć osób, o których mowa w § 91 ust. 5 i 7 Statutu, Rada
Wydziału zasięga opinii Wydziałowej Komisji Oceniającej.
2. Rada Wydziału dokonuje potwierdzenia osiągnięć, o których mowa w ust. 1, w drodze
uchwały.

Rozdział 7
Instytuty, katedry i zakłady

§ 24

W skład Wydziału Prawa i Administracji wchodzą:
1) Instytut Historii Prawa,
2) Instytut Nauk o Państwie i Prawie,
3) Instytut Nauk Prawno-Administracyjnych,
4) Instytut Prawa Cywilnego,
5) Instytut Prawa Karnego,
6) Instytut Prawa Międzynarodowego.

§ 25

1. Rada naukowa instytutu określa ogólne kierunki działania instytutu.
2. Do zadań rady naukowej należy w szczególności:
1) ustalanie kierunków i planów pracy instytutu,
2) koordynacja działalności jednostek organizacyjnych wchodzących w skład instytutu,
3) rozpatrywanie rocznych sprawozdań dyrektora z działalności instytutu,
4) ocena działalności dyrektora i jego zastępcy,
5) podejmowanie inicjatyw w sprawie nadawania pracownikom instytutów stopni naukowych oraz powoływania
na stanowiska,
6) nadawanie stopnia naukowego doktora, jeżeli instytut na podstawie odrębnych przepisów posiada takie uprawnienie.

§ 26

1. W skład rady naukowej instytutu wchodzą samodzielni nauczyciele akademiccy zatrudnieni
w instytucie, jak również dyrektor i zastępca dyrektora instytutu oraz kierownicy katedr (zakładów) wchodzących w skład instytutu.
2. W skład rady naukowej instytutu wchodzą ponadto wybierani na kadencje czteroletnie
przedstawiciele:
1) innych nauczycieli akademickich w liczbie 15% ogólnego składu rady,
2) doktorantów w liczbie 5% ogólnego składu rady, ale nie mniej niż jedna osoba,
3) pracowników niebędących nauczycielami akademickimi w liczbie 5% ogólnego składu rady,
ale nie mniej niż jedna osoba.
3. Na wniosek rady naukowej instytutu Rada Wydziału może wybrać w skład rady naukowej
instytutu wybitnych specjalistów spoza grona pracowników instytutu - przedstawicieli nauki i praktyki.
4. W posiedzeniach rady naukowej instytutu mogą uczestniczyć z głosem stanowiącym emerytowani pracownicy instytutu zatrudnieni w instytucie przed przejściem na emeryturę na stanowisku profesora zwyczajnego lub nadzwyczajnego. Nieobecnych na posiedzeniach emerytowanych pracowników instytutu nie wlicza się do liczby wymaganej do ważności podejmowanych uchwał.
5. Osoby, o których mowa w ust. 3 i 4, mogą stanowić łącznie nie więcej niż 20% składu rady
naukowej instytutu.
6. Rada naukowa wybiera ze swego grona na czteroletnią kadencję przewodniczącego spośród
samodzielnych nauczycieli akademickich, dla których Uniwersytet jest podstawowym miejscem
pracy.

§ 27

Dyrektor instytutu kieruje instytutem i reprezentuje go na zewnątrz oraz jest bezpośrednim
przełożonym pracowników instytutu w sprawach niezastrzeżonych dla innych osób, w szczególności kierownika katedry (zakładu).

§ 28

1. Dyrektora instytutu powołuje Dziekan.
2. Wskazania kandydata na dyrektora instytutu dokonuje rada naukowa instytutu w tajnym
głosowaniu bezwzględną większością głosów przy obecności, co najmniej połowy regulaminowego
składu rady:
1) nie później niż na cztery miesiące przed upływem kadencji dyrektora,
2) niezwłocznie w przypadku odwołania dyrektora.
3. Rada naukowa instytutu wskazuje w tajnym głosowaniu kandydata na zastępcę dyrektora
instytutu na wniosek dyrektora instytutu
4. Dyrektor instytutu określa zakres działania zastępcy dyrektora.
5. Zastępcę dyrektora instytutu powołuje Dziekan.
6. Kadencja dyrektora i zastępcy dyrektora instytutu trwa cztery lata, zaczyna się 1 października roku wyborów i kończy 30 września.

§ 29

W każdym instytucie działa sekretariat instytutu podległy w zakresie zadań merytorycznych
dyrektorowi instytutu.

§ 30

1. Wchodzącymi w skład instytutów katedrami i zakładami kierują kierownicy.
2. Kierownika katedry (zakładu) powołuje Dziekan po zasięgnięciu opinii rady naukowej właściwego instytutu oraz Rady Wydziału. W katedrach (zakładach) zatrudniających co najmniej trzech nauczycieli akademickich, mających bierne prawo wyborcze, kandydata na stanowisko kierownika katedry (zakładu) wskazują wszyscy pracownicy katedry (zakładu) w tajnym głosowaniu.
3. Kadencja kierownika katedry (zakładu) trwa cztery lata i zaczyna się 1 marca roku następującego
po roku wyborów organów Uniwersytetu.
4. Kierownik katedry (zakładu) odpowiada za organizację prac badawczych oraz zajęć
dydaktycznych, prowadzonych w danej jednostce organizacyjnej, w szczególności:
1) ustala podział zajęć dydaktycznych między pracownikami i zapewnia ich realizację,
2) ustala obowiązki poszczególnych pracowników związane z zajęciami dydaktycznymi,
3) określa obowiązki pracowników katedry związane z prowadzeniem prac dyplomowych oraz
przeprowadzeniem egzaminów.
5. Kierownik katedry (zakładu) troszczy się o rozwój i postępy młodej kadry naukowej katedry
(zakładu).

Rozdział 8
Biblioteka Wydziału

§ 31

1. Biblioteka Wydziału Prawa i Administracji, zwana dalej „Biblioteką", jest ogólnowydziałową
placówką biblioteczno-informacyjną, z której mogą korzystać wszyscy pracownicy Wydziału oraz doktoranci,
studenci i słuchacze wszystkich studiów Wydziału.
2. Biblioteką kieruje kierownik biblioteki, którego tryb powoływania i kompetencje określa
Statut oraz Regulamin Systemu Biblioteczno-Informacyjnego UW.
3. Kierownik Biblioteki jest bezpośrednim przełożonym pracowników Biblioteki.
4. Ogólny zakres obowiązków pracowników bibliotecznych określa Regulamin Systemu
Biblioteczno-Informacyjnego UW.
5. Zasady korzystania z Biblioteki określa Regulamin udostępniania zbiorów Biblioteki
Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego zatwierdzony przez Dziekana na wniosek
kierownika biblioteki.
6. Udostępnianie zbiorów bibliotecznych odbywa się w systemie dwuzmianowym według
rozkładu ustalonego szczegółowo przez kierownika biblioteki i zatwierdzonego przez Dziekana.

Rozdział 9
Zespół Obsługi Administracyjnej

§ 32

W skład Zespołu Obsługi Administracyjnej Wydziału wchodzą:
1) Dyrektor Administracyjny Wydziału,
2) Sekretariat Dyrektora Administracyjnego,
3) Sekretariat Dziekana,
4) Sekcja Ekonomiczno-Finansowa,
5) Sekcja Spraw Pracowniczych i Współpracy z Zagranicą,
6) Sekcja Informacji, Promocji i Rozwoju,
7) Sekcja Informatyczna,
8) Dziekanat na kierunku prawo,
9) Dziekanat na kierunku administracja,
10) Sekretariaty instytutów,
11) Obsługa techniczna.

§ 33

1. Dyrektor Administracyjny dba o mienie Wydziału, organizuje i nadzoruje bieżącą pracę
jednostek administracyjnych oraz obsługę techniczną Wydziału, a także zapewnia zaopatrzenie
Wydziału w sprzęt i materiały.
2. Dyrektor Administracyjny jest bezpośrednim przełożonym pracowników Wydziału
niebędących nauczycielami akademickimi, z zastrzeżeniem § 31 ust. 3.

§ 34

1. Sekretariat Dziekana podlega Dziekanowi w zakresie zadań merytorycznych.
2. Sekretariat Dziekana zapewnia obsługę:
1) administracyjną i techniczną Dziekana i prodziekanów,
2) posiedzeń Rady Wydziału.

§ 35

1. Sekcja Ekonomiczno-Finansowa prowadzi obsługę finansową Wydziału związaną
z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków będących w dyspozycji Wydziału oraz z gospodarowaniem mieniem Wydziału.
2. Sekcja Ekonomiczno-Finansowa, w zakresie spraw finansowych, podlega bezpośrednio
Dziekanowi.
3. W skład Sekcji Ekonomiczno-Finansowej wchodzi pełnomocnik Kwestora, który jest
kierownikiem sekcji.
4. Sprawowanie kontroli finansowej nad procesami gromadzenia i rozdysponowania środków
publicznych oraz gospodarowania mieniem Wydziału określają szczegółowe procedury obowiązujące na Uniwersytecie Warszawskim w sprawie trybu, zasad i form kontroli finansowej.

§ 36

Sekcja Spraw Pracowniczych i Współpracy z Zagranicą prowadzi w szczególności:
1) dokumentację dotyczącą spraw personalnych i awansów naukowych,
2) sprawy dotyczące współpracy z zagranicą
3) sprawy związane z organizacją studiów doktoranckich.

§ 37

Sekcja Informacji, Promocji i Rozwoju:
1) realizuje politykę informacyjno-promocyjną Wydziału,
2) przygotowuje projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej,
3) zapewnia obsługę techniczną i organizacyjną studiów podyplomowych,
4) zapewnia obsługę organizacyjną konferencji oraz seminariów naukowych,
5) pozyskuje zewnętrzne środki finansowe wspierające działalność Wydziału.

§ 38

Sekcja Informatyczna:
1) sprawuje nadzór nad bezpieczeństwem działania sprzętu i systemów komputerowych
na Wydziale, w szczególności nad działaniem serwera USOSweb, poczty elektronicznej, strony
internetowej, sieci komputerowej,
2) dokonuje bieżących napraw i konserwacji sprzętu elektronicznego,
3) udziela pomocy pracownikom i studentom w problemach związanych z korzystaniem przez nich z systemu USOSweb.

§ 39

1. Zasady pracy dziekanatów określają stosowne regulaminy, wprowadzone dla każdego
ze studium przez Prodziekana do Spraw Studenckich w porozumieniu z kierownikiem danego
studium.
2. Podział pracy dziekanatów organizują kierownicy dziekanatów.

§ 40

Obsługę techniczną stanowią: pracownik gospodarczy, operator kserografu, woźne, pedle
i sprzątaczki.


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika