Zgody UOKiK na koncentracje: Polska Grupa Zbrojeniowa

Polska Grupa Zbrojeniowa będzie mogła przejąć 16 spółek z sektora obronnego. Prezes UOKiK wydał dwie zgody na koncentrację związane z realizacją strategii rozwoju systemu bezpieczeństwa Polski.


Wnioski Polskiej Grupy Zbrojeniowej o zgodę na koncentracje wpłynęły do UOKiK w lutym i marcu 2014 r. PGZ jest kontrolowana przez Skarb Państwa, ma stać się podmiotem dominującym przyszłej grupy kapitałowej, do której należeć będą spółki sektora obronnego.

Pierwsza z koncentracji polega na objęciu kontroli nad 11 spółkami z grupy Wojskowych Przedsiębiorstw Remontowo-Produkcyjnych (Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi w Poznaniu, Wojskowymi Zakładami Mechanicznymi w Siemianowicach Śląskich, Wojskowymi Zakładami Elektronicznymi w Zielonce, Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 1 w Łodzi, Wojskowymi Zakładami Uzbrojenia w Grudziądzu, Wojskowymi Zakładami Łączności nr 1 w Zegrzu, Wojskowymi Zakładami Łączności nr 2 w Czernicy, Wojskowymi Zakładami Inżynieryjnymi w Dęblinie, Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 w Bydgoszczy, Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 4 Warszawie oraz Wojskowym Centralnym Biurem Konstrukcyjno-Technologicznym w Warszawie) oraz Hutą Stalowa Wola, natomiast druga transakcja polega na przejęciu Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej w Gdyni oraz czterech przedsiębiorstw nadzorowanych przez Agencję Rozwoju Przemysłu (Fabrykę Broni Łucznik - Radom, Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Kalisz, Nano Carbon w Warszawie oraz MS TFI w Warszawie).

Przejmowane spółki zajmują się projektowaniem lub produkcją oraz serwisowaniem sprzętu wojskowego.

Utworzenie Polskiej Grupy Zbrojeniowej i skupienie wokół niej spółek z sektora obronnego wynika ze Strategii Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, która została przyjęta uchwałą Rady Ministrów z kwietnia 2013 r. Zakłada ona m.in. utworzenie skonsolidowanej struktury krajowego przemysłowego potencjału obronnego.

Analiza skutków obu koncentracji wykazała, że nie doprowadzą one do ograniczenia konkurencji. Wynika to głównie z faktu, że większość przejmowanych przez PGZ spółek nie konkuruje bezpośrednio ze sobą oraz ze struktury rynku nabywania sprzętu wojskowego i usług powiązanych. Istnieje na nim tylko jeden nabywca (Ministerstwo Obrony Narodowej), którego przepisy polskie i unijne obligują do wybierania dostawców w drodze przetargów, w których biorą udział również zagraniczni przedsiębiorcy. Polska Grupa Zbrojeniowa będzie zatem spotykała się z silną pozycją rynkową zamawiającego oraz konkurentów.

Zgodnie z przepisami transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.

Decyzje wyrażające zgodę na dokonanie koncentracji wygasają, jeżeli połączenie nie zostanie dokonane w terminie 2 lat od ich wydania. Na stronie internetowej Urzędu zamieszczane są informacje na temat wszystkich prowadzonych przez Urząd postępowań antymonopolowych w sprawach koncentracji. Więcej informacji o zasadach łączenia przedsiębiorców w przygotowanym specjalnie opracowaniu.

Porady prawne

Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika