Nowe przepisy dla bezzałogowych statków powietrznych
Bezpieczniejsze polskie niebo
Rządowy projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw dostosowuje polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących bezzałogowych statków powietrznych (BSP, tzn. dronów) i ich systemów. Dzięki zmianom w prawie ma zostać zwiększony również poziom bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Chodzi o rozwiązania, które umożliwią zapobieganie bezprawnemu wykonywaniu operacji z użyciem BSP.
- "Dziś drony są coraz częściej wykorzystywane w wielu dziedzinach gospodarki – w kolejnictwie, budownictwie, rolnictwie. Pozwalają skuteczniej dbać o bezpieczeństwo czy szybciej przesyłać informacje. Sprawnie funkcjonujący rynek dronowy wpływa bezpośrednio na działanie wielu innych obszarów. Dlatego tak ważne jest ciągłe doskonalenie przepisów, które wpływają na funkcjonowanie BSP, a przez to sprawiają, że nasze niebo jest bezpieczniejsze" — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Najważniejsze rozwiązania w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
Dotychczasowy podział na operacje BSP o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz na operacje komercyjne, zostanie zastąpiony trzema kategoriami:
- operacja „otwarta”,
- operacja „szczególna”,
- operacja „certyfikowana”.
Nowy podział wynika z przepisów UE i został dokonany w oparciu o analizę ryzyka wykonywanych operacji lotniczych.
Kategoria „otwarta” przeznaczona będzie dla operacji wykonywanych w warunkach widzialności wzrokowej (VLOS), o najniższym ryzyku. Niskie ryzyko zapewnione zostanie dzięki jasnym wytycznym, określającym m.in. dopuszczalne masy startowe bezzałogowych statków powietrznych, ich wyposażenie, prędkości lotu, maksymalną energię kinetyczną uderzenia oraz odległość od pojedynczych osób i zgromadzeń osób.
W kategorii „szczególnej” operacje zostaną ściśle określone i będą mogły być wykonywane na podstawie zezwolenia wydawanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Operacja „certyfikowana” będzie najwyższą kategorią dopuszczenia do lotu bezzałogowego statku powietrznego. Aby wykonywać operacje w tej kategorii konieczne będzie posiadanie certyfikowanego systemu BSP, który uzyskał wpis do rejestru cywilnych statków powietrznych.
Nowym rozwiązaniem będzie możliwość wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych, które mogą ograniczyć lub wykluczyć wykonywanie operacji z użyciem systemów BSP. Chodzi o wyeliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa, prywatności czy środowiska naturalnego, które wynikają z wykonywania operacji BSP. Wyznaczanie stref geograficznych zostanie powierzone Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).
Ponadto Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego i PAŻP będą realizować swoje zdania w formie cyfrowej, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.
Kiedy zmiany mają wejść w życie?
Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?