6.5.2020

A.J.Zespół e-prawnik.pl

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Przepisy ws. interwencji rynkowych w związku z COVID-19

Rozporządzenia KE ws. interwencji rynkowych w związku z COVID-19 opublikowane

4 maja br. Komisja Europejska opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 11 rozporządzeń  w ramach pakietu legislacyjnego, dotyczącego działań na rynkach rolnych w odpowiedzi na kryzys wywołany pandemią COVID-19.

Porady prawne

Opublikowane rozporządzenia:

  1. rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/591 z dnia 30 kwietnia 2020 r. wprowadzające tymczasowy nadzwyczajny system dopłat do prywatnego przechowywania niektórych serów oraz ustalające z góry stawkę dopłat;
  2. rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/592 z dnia 30 kwietnia 2020 r. w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 służących przeciwdziałaniu zakłóceniom na rynku w sektorach owoców i warzyw oraz wina spowodowanym pandemią COVID-19 i wprowadzonymi w związku z nią środkami;
  3. rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/593 z dnia 30 kwietnia 2020 r. zezwalające na zawieranie porozumień i wydawanie decyzji w zakresie środków stabilizacji rynku w sektorze ziemniaków;
  4. rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/594 z dnia 30 kwietnia 2020 r. zezwalające na zawieranie porozumień i wydawanie decyzji w zakresie środków stabilizacji rynku w sektorze drzew żywych i pozostałych roślin, bulw, korzeni i podobnych, kwiatów ciętych i liści ozdobnych;
  5. rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/595 z dnia 30 kwietnia 2020 r. przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania mięsa baraniego i koziego oraz ustalające z góry kwotę tych dopłat;
  6. rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/596 z dnia 30 kwietnia 2020 r. przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania świeżego i schłodzonego mięsa z bydła w wieku ośmiu miesięcy lub więcej i ustalające z góry stawkę dopłat;
  7. rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/597 z dnia 30 kwietnia 2020 r. przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania masła oraz ustalające z góry kwotę tych dopłat;
  8. rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/598 z dnia 30 kwietnia 2020 r. przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania odtłuszczonego mleka w proszku oraz ustalające z góry kwotę tych dopłat;
  9. rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/599 z dnia 30 kwietnia 2020 r. zezwalające na zawieranie porozumień i wydawanie decyzji w zakresie planowania produkcji w sektorze mleka i przetworów mlecznych;
  10. rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/600 z dnia 30 kwietnia 2020 r. wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 615/2014, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/1368 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 w odniesieniu do niektórych środków w celu przeciwdziałania kryzysowi spowodowanemu pandemią COVID-19;
  11. rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/601 z dnia 30 kwietnia 2020 r. w sprawie środków nadzwyczajnych stanowiących odstępstwo od art. 62 i 66 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do ważności zezwoleń na nasadzenia winorośli i karczowania w przypadku wcześniejszego ponownego nasadzenia.

Projekt rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) w sprawie zastosowania wobec 2020 r. odstępstw od stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2017/891 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1149 w odniesieniu do sektora wina w związku z pandemią koronawirusa COVID-19, będzie omawiany na posiedzeniu SCA w dniu 7 maja br., z intencją Prezydencji chorwackiej, aby nie zgłaszać sprzeciwu.

Szczegółowe informacje nt. pakietu 11 rozporządzeń KE

30 kwietnia br. Komisja Europejska przyjęła kolejny pakiet legislacyjny, dotyczący działań na rynkach rolnych w odpowiedzi na kryzys wywołany pandemią COVID-19.

Pakiet obejmuje 11 rozporządzeń odnoszących się do:
  1. dopłat do prywatnego przechowywania mięsa i produktów mleczarskich;
  2. odstępstwa od stosowania art. 101 ust. 1 TFUE, ustanawiającego zakaz nieuczciwej konkurencji w zakresie stosowania porozumień kartelowych, przewidujących ograniczanie lub kontrolowanie produkcji w odniesieniu do ziemniaków, kwiatów i roślin ozdobnych, mleka
    i przetworów mlecznych;
  3. elastyczności w programach sektorowych w odniesieniu do m.in. owoców i warzyw, Krajowych Programów Wsparcia Pszczelarstwa oraz Programu szkolnego. Publikacja rozporządzeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zaplanowana jest na początek maja br. 

W dniach 20 oraz 22 kwietnia br. Komisja Europejska przekazała państwom członkowskim do konsultacji projekty rozporządzeń. W odpowiedzi na uwagi zgłoszone przez państwa członkowskie, w tym przez Polskę, Komisja Europejska wprowadziła kilka zmian. W projektach Komisja nie uwzględniła dopłat do prywatnego przechowywania mięsa drobiowego, o co Polska kilkakrotnie wnioskowała.

Rozporządzenia zawarte w przyjętym przez KE pakiecie: 

1. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) w sprawie przyznania dopłat do prywatnego przechowywania świeżego lub schłodzonego mięsa z bydła w wieku ośmiu miesięcy lub więcej oraz ustalającego z góry stawkę dopłat

 Podstawa prawna: art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do dopłat mięso musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji III w załączniku VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Dopłata jest przyznawana wyłączenie do ilości świeżego lub schłodzonego mięsa z bydła w wieku ośmiu miesięcy lub więcej, które nie było wcześniej przechowywane;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r.;
  • Produkty kwalifikujące się do dopłat - kod CN i opis produktu:

ex 0201 20 50: ćwierci rozdzielone - tylna część półtuszy, posiadająca wszystkie kości, udo i krzyżową włącznie z polędwicą, z minimalnie trzema całymi lub przeciętymi żebrami, z goleniem lub bez oraz z cienką pachwiną lub bez;

  • Klasa uformowania:
    • S: Wybitne
    • E: Doskonałe
    • U: Bardzo dobre
    • R: Dobre
    • O: Dostateczne
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 90 dni: 1 008 euro/tonę
    • 120 dni: 1 033 euro/tonę
    • 150 dni: 1 058 euro/tonę
  • Minimalna ilość objęta wnioskiem: 10 ton;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wyprowadzenie z magazynu;
  • Okres przechowywania może wynosić 90, 120 lub 150 dni;
  • Stawka zabezpieczenia: 100 euro/tonę;
  • Projekt zawiera przepisy dotyczące odstępstw od przeprowadzanych kontroli, w tym kontroli na miejscu.

Komisja będzie monitorowała ilości, jakie będą mogły zostać objęte dopłatami na podstawie przekazywanych przez państwa członkowskie powiadomień do Komisji Europejskiej dwa razy w tygodniu:

  • w każdy poniedziałek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli)  informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w czwartek i piątek poprzedniego tygodnia;
  • w każdy czwartek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w poniedziałek, wtorek i środę poprzedniego tygodnia;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Komisja zamknie mechanizm, kiedy skumulowana ilość we wnioskach o dopłaty będzie bliska lub osiągnie oszacowane wydatki Komisji Europejskiej na ten cel.

2. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) w sprawie przyznania dopłat do prywatnego przechowywania mięsa baraniego i koziego oraz ustalającego z góry stawkę dopłat

Podstawa prawna: art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do dopłat mięso musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji III w załączniku VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Dopłata jest przyznawana wyłączenie do ilości świeżego lub schłodzonego mięsa, które nie było wcześniej przechowywane;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r.;
  • Produkty kwalifikujące się do dopłat - kody CN i opis produktów:
    • ex 0204 10 00:  świeża lub schłodzona tusza lub półtusza z jagniąt w wieku poniżej
      12 miesięcy;
    • ex  0204 50 11: świeża lub schłodzona tusza lub półtusza z kóz w wieku poniżej
      12 miesięcy;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 90 dni: 866 euro/tonę
    • 120 dni: 890 euro/tonę
    • 150 dni: 915 euro/tonę
  • Minimalna ilość objęta wnioskiem o dopłaty: 5 ton;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wyprowadzenie z magazynu;
  • Okres przechowywania może wynosić 90, 120 lub 150 dni;
  • Stawka zabezpieczenia: 100 euro/tonę.

Komisja będzie monitorowała ilości, jakie będą mogły zostać objęte dopłatami na podstawie przekazywanych przez państwa członkowskie powiadomień do Komisji Europejskiej dwa razy w tygodniu:

  • w każdy poniedziałek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli)  informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w czwartek i piątek poprzedniego tygodnia;
  • w każdy czwartek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w poniedziałek, wtorek i środę poprzedniego tygodnia;

 

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Komisja zamknie mechanizm, kiedy skumulowana ilość we wnioskach o dopłaty będzie bliska lub osiągnie oszacowane wydatki Komisji Europejskiej na ten cel.

3. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) wprowadzające prywatne przechowywanie odtłuszczonego mleka w proszku oraz ustalającego z góry stawkę dopłat

Podstawa prawna: art. 17 i art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do pomocy odtłuszczone mleko w proszku (OMP) musi byćsolidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji VI załącznika VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 r.;
  • Wnioski mogą dotyczyć wyłącznie OMP wprowadzonego do przechowywania przed ich złożeniem;
  • Minimalna ilość OMP objęta wnioskiem: 10 ton;
  • Stawka zabezpieczenia: brak;
  • Okres przechowywania objęty dopłatą: od 90 dni do 180 dni;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 5,11 euro/tonę w odniesieniu do stałych kosztów przechowywania;
    • 0,13 euro/tonę za dzień w odniesieniu do przechowywania objętego umową;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wycofanie OMP z magazynu;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

4. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) wprowadzające prywatne przechowywanie masła oraz ustalającego z góry stawkę dopłat

Podstawa prawna: art. 17 i art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do pomocy masło musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji IV załącznika VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 r.;
  • Wnioski mogą dotyczyć wyłącznie masła wprowadzonego do przechowywania przed ich złożeniem;
  • Minimalna ilość masła objęta wnioskiem: 10 ton;
  • Stawka zabezpieczenia: brak;
  • Okres przechowywania objęty dopłatą: od 90 dni do 180 dni;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 9,83 euro/tonę w odniesieniu do stałych kosztów przechowywania;
    • 0,43 euro/tonę za dzień w odniesieniu do przechowywania objętego umową;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wycofanie masła z magazynu;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

5. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) wprowadzające tymczasowy nadzwyczajny system dopłat do prywatnego przechowywania niektórych serów oraz ustalające z góry stawkę dopłat

Podstawa prawna: art. 219 ust. 1 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do pomocy ser musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. W dniu rozpoczęcia obowiązywania umowy o przechowywanie, ser ma mieć minimalny wiek, który odpowiada, w przypadku serów z chronioną nazwą pochodzenia lub chronionym oznaczeniem geograficznym na mocy rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, okresowi dojrzewania określonemu w specyfikacji produktu oraz w przypadku innych serów normalnemu okresowi dojrzewania określonemu przez państwa członkowskie;
  • Łącznie dopłatą do prywatnego przechowywania jest objętych 100 tys. ton sera, z czego limit
    dla Polski wynosi 8 277 ton;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane  od 7 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 r.;
  • Wnioski mogą dotyczyć wyłącznie sera umieszczonego w przechowywaniu przed ich złożeniem;
  • Minimalna ilość masła objęta wnioskiem: 0,5 tony;
  • Okres przechowywania objęty dopłatą: od 60 dni do 180 dni;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 15,57 euro/tonę w odniesieniu do stałych kosztów przechowywania;
    • 0,40 euro/tonę za dzień w odniesieniu do przechowywania objętego umową;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wycofanie sera z magazynu;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

6. Rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej zezwalające na zawieranie porozumień i decyzji w sprawie środków stabilizacji rynków w sektorze ziemniaka 

7. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) upoważniającego do zawierania umów oraz podejmowania decyzji w zakresie środków stabilizujących sektor drzew i innych roślin żywych, bulw, korzeni i tym podobnych, kwiatów ciętych i liści ozdobnych

8. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) zezwalającego na zawieranie porozumień i decyzji w zakresie planowania produkcji w sektorze mleka i przetworów mlecznych

Podstawa prawna: art. 222 rozporządzenia nr 1308/2013 - w celu ustabilizowania danego sektora stosuje się odstępstwo od zakazu porozumień i praktyk, które mogą wpływać na handel między państwami UE, tj. od stosowania art. 101 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

  • Podmioty, których dotyczy projekt rozporządzenia: rolnicy, zrzeszenia rolników, związki takich zrzeszeń, uznane na podstawie przepisów rozporządzenia 1308/2013 organizacje producentów, zrzeszenia uznanych organizacji producentów i uznane międzybranżowe  organizacje, dalej „podmioty”;
  • Podmioty będą upoważnione do zawierania dobrowolnych porozumień dotyczącychziemniaków do przetwórstwa, w zakresie:
    • wycofywania z rynku (zniszczenie);
    • bezpłatnej  dystrybucji (do banków żywności, instytucji publicznych);
    • przetwarzania (m.in. na paszę dla zwierząt, alkohol, skrobię);
    • dłuższego przechowywania (zwiększenie dostępności magazynów, przeznaczanie  nowych);
    • promocji konsumpcji przetworzonych produktów;
    • okresowego wspólnego planowania produkcji (np. wielkości nasadzenia pod zbiory)
      i dostosowania istniejących umów obejmujących ziemniaki z produkcji 2020 r;
  • Podmioty będą upoważnione do zawierania dobrowolnych porozumień dotyczącychroślin ozdobnych i kwiatów, w zakresie:
    • wycofania z rynku i bezpłatnej dystrybucji;
    • wspólnych środków promocji;
    • planowania produkcji;
  • Podmioty będą upoważnione do zawierania dobrowolnych porozumień dotyczących surowego mleka w zakresie dobrowolnych, wspólnych decyzji o planowaniu dostawmleka
    w okresie sześciu miesięcy od wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia. Przepisy doprecyzowują szczegóły procesu, tj. wskazanie:
    • szacowanej ilości mleka objętej umowami o ograniczeniu produkcji mleka;
    • szacowanej długości obowiązywania tych umów;
  • Wymagane powiadomienia do władzy właściwej oraz z państw członkowskich do Komisji:
  • Państwa członkowskie do 5 dni po zakończeniu pierwszego miesiąca od wejścia w życie przepisów rozporządzenia, informują Komisję o zgłoszonych do nich porozumieniach
    i decyzjach z uwzględnieniem wielkości produkcji objętej mechanizmem i czasu obowiązywania mechanizmu;
  • Państwa członkowskie nie później niż 30 dni po 6-cio miesięcznym okresie od wejścia
    w życie przepisów przekazują Komisji przegląd porozumień i decyzji wprowadzonych w danym państwie członkowskim;

Ramy czasowe obowiązywania przepisu - 6 miesięcy od dnia 1 kwietnia 2020 r. (mleko) lub od dnia wejścia w życie rozporządzenia (ziemniaki, rośliny ozdobne i kwiaty).

9. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) w sprawie zastosowania wobec 2020 r. odstępstw od stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2017/891 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1149 w odniesieniu do sektora wina w związku z pandemią koronawirusa COVID-19

Podstawa prawna: art. 37 w zw. z art. 227 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • Wprowadzenie szeregu odstępstw od stosowania w 2020 r. przepisów dotyczących uznawania organizacji producentów, jak też zarządzania i wdrażania przez te organizacje programów operacyjnych w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu tych podmiotów spowodowanymi przez pandemię koronawirusa, m.in.:
  • czasowe zniesienie konieczności wypełnienia wymogów dotyczących demokratycznej kontroli w organizacji;
  • czasowe zniesienie konieczności osiągnięcia minimalnej wartości produkcji sprzedanej lub minimalnej liczby członków niezbędnej do celów uznania;
  • umożliwienie zawieszenia wdrażania programu operacyjnego w całości lub części;
  • w przypadku wieloletnich zobowiązań takich, jak działania na rzecz ochrony środowiska wdrażane w programach operacyjnych, nie będą nakładane sankcje za niezrealizowanie celów lub spodziewanych efektów tych działań w 2020 r. w związku z zakłóceniami spowodowanymi COVID-19.

Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

* Nie zamieszczamy informacji dotyczącej zmian na rynku wina, ponieważ przepisy w zakresie rynku wina nie dotyczą Polski, z uwagi na fakt, że nasz kraj nie posiada środków w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina. Brak środków w ramach tego mechanizmu wynika z niewielkiej produkcji wina w Polsce.

10. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) wyłączające ze stosowania rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/892, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1150*, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/274, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1368 i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/39 w odniesieniu do działań w związku z kryzysem spowodowanym koronawirusem

  • Odstępstwo od stosowania przepisu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/892 w odniesieniu do składanych przez organizacje wniosków o pomoc, które należy złożyć do 15 lutego 2020 r. Wnioski te mogą obejmować wydatki na operacje zaprogramowane na 2019 r., ale nie zrealizowane do 31 grudnia 2019 r., jeżeli operacje te można przeprowadzić do 15 sierpnia 2020 r.;
  • Odstępstwo od stosowania przepisu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/892 w odniesieniu do składanych przez organizacje wniosków o pomoc, które należy złożyć do 15 lutego 2021 r. Wnioski te mogą obejmować wydatki na operacje zaprogramowane na 2020 r., ale nie zrealizowane do 31 grudnia 2020 r., jeżeli operacje te można przeprowadzić do 15 sierpnia 2021 r.;
  • W odniesieniu do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1368 umożliwiono państwom członkowskim realizację środków planowanych na rok pszczelarski 2020, nawet po dniu 31 lipca 2020 r. bez wpływu na okres płatności;
  • W odniesieniu do przepisów regulujących zasady realizacji programu dla szkółustanowionych na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/39, przewidziano:
    • wydłużenie okresu, w którym mogą być wdrażane działania w ramach programu dla szkół w odniesieniu do roku szkolnego 2019/2020 - do 30 września 2020 r. (stosownie do obowiązujących przepisów okres ten kończy się z dniem 31 lipca 2020 r.);
    • odstępstwo od zasady, że wniosek o pomoc może obejmować działania realizowane przez co najmniej dwa tygodnie, w przypadku działań, które realizowane były w ramach programu po 31 lipca 2020 r.;
    • odstępstwo od zasady, że wniosek o pomoc może zostać złożony w terminie 3 miesięcy od zakończenia okresu, którego dotyczą, w odniesieniu do działań zrealizowanych po 31 lipca 2020 r. - stosownie do propozycji termin ten upływa z dniem 30 września 2020 r.;
    • odstępstwo od zasady, że pomoc jest wypłacana przez właściwy organ w ciągu trzech miesięcy od daty złożenia wniosku o pomoc - stosownie do propozycji, w odniesieniu do działań zrealizowanych po 31 lipca 2020 r. pomoc taka musi zostać wypłacona przez właściwy organ w terminie do dnia 15 października 2020 r.;
    • odstępstwo od stosowania przepisu wprowadzającego ograniczenia dla państwa członkowskiego w zakresie kwoty pomocy UE na realizację programu w kolejnym roku szkolnym, w związku z niezrealizowaniem co najmniej 75% zaplanowanego budżetu.

Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

* Nie zamieszczamy informacji dotyczącej zmian na rynku wina, ponieważ przepisy w zakresie rynku wina nie dotyczą Polski, z uwagi na fakt, że nasz kraj nie posiada środków w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina. Brak środków w ramach tego mechanizmu wynika z niewielkiej produkcji wina w Polsce.

11. Rozporządzenie delegowane Komisji w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w celu zaradzenia zakłóceniom na rynku w sektorach owoców i warzyw oraz wina spowodowanym pandemią COVID-19 i środki z tym związane

  • Przepisy zakładają zniesienie limitu maksymalnie jednej trzeciej wydatków na środki zarządzania kryzysowego dla organizacji producentów owoców i warzyw realizujących program operacyjny.

Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

* Nie zamieszczamy informacji dotyczącej zmian na rynku wina, ponieważ przepisy w zakresie rynku wina nie dotyczą Polski, z uwagi na fakt, że nasz kraj nie posiada środków w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina. Brak środków w ramach tego mechanizmu wynika z niewielkiej produkcji wina w Polsce.

Porady prawne

Potrzebujesz porady prawnej?

Zasiłek chorobowy na preferencyjnych zasadach dla niektórych ubezpieczonych

Zasiłek chorobowy na preferencyjnych zasadach dla niektórych ubezpieczonych

Zasiłek chorobowy na preferencyjnych zasadach dla niektórych ubezpieczonych, których niezdolność do pracy, kwarantanna, izolacja lub izolacja w warunkach domowych jest związana z wykonywaniem obowiązków służbowych. ##baner## Osoby zatrudnione w podmiocie leczniczym - (...)

COVID-19 i bezpieczeństwo żywności – wytyczne dla przedsiębiorstw sektora spożywczego

COVID-19 i bezpieczeństwo żywności – wytyczne dla przedsiębiorstw sektora spożywczego

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przetłumaczyła i udostępniła polską wersję przewodnika pn. „COVID-19 i bezpieczeństwo żywności – wytyczne dla przedsiębiorstw sektora spożywczego”, które są istotne dla sektora spożywczego, w szczególności (...)

Fryzjer ponad obostrzeniami...

Fryzjer ponad obostrzeniami...

WSA w Opolu wydał wyrok (sygn. akt II SA/Op 219/20), w którym uchylił karę grzywny 10 tys. zł nałożoną przez Sanepid na fryzjera. W uzasadnieniu wskazał, że GIS nie może nakładać kar administracyjnych na podstawie rozporządzenia. ##baner## Sentencja Wojewódzki (...)

Projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych

Projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez minister rozwoju. Obrona polskich (...)

Przeciwdziałanie skutkom COVID-19

Przeciwdziałanie skutkom COVID-19

Celem ustawy z dnia 7 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19 jest ustabilizowanie budżetu państwa oraz umożliwienie finansowania istotnych zadań publicznych związanych z realizacją polityki rządu. Ustawę (...)

Akt o usługach cyfrowych

Akt o usługach cyfrowych

Pierwsze wspólne przepisy dotyczące obowiązków i odpowiedzialności pośredników na jednolitym rynku otworzą nowe możliwości świadczenia usług cyfrowych ponad granicami przy równoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony użytkowników bez względu (...)

Więcej tanich mieszkań na wynajem - projekt idzie do Sejmu

Więcej tanich mieszkań na wynajem - projekt idzie do Sejmu

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa, przedłożony przez ministra rozwoju. Rząd chce wspierać najemców mieszkań, którzy nie mają pieniędzy na opłacenie czynszu, bo z powodu pandemii COVID-19 (...)

Tarcza 4.0 w Sejmie

Tarcza 4.0 w Sejmie

Obrona polskich firm, miejsc pracy, kredytobiorców i samorządów Czasowa, zwiększona ochrona polskich firm – w momencie, w którym spadły ich wyceny – przed wrogim przejęciem przez inwestorów spoza UE; osłona finansowa dla samorządów; ułatwienia (...)

Zasiłki chorobowe i opiekuńcze dla wykonujących zawód medyczny

Zasiłki chorobowe i opiekuńcze dla wykonujących zawód medyczny

Od 1 kwietnia 2020 r. osoby pracujące w zawodach medycznych mogą liczyć na zasiłki na preferencyjnych zasadach. ##baner## Zasiłek chorobowy w wysokości 100% podstawy wymiaru zasiłku W okresie, w którym obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii, ubezpieczony, który (...)

Dostępne tarcze antykryzysowe

Dostępne tarcze antykryzysowe

Z jakich rozwiązań mogą korzystać przedsiębiorcy? W okresie epidemii wywołanej COVID-19 wprowadzono instrumenty mające na celu wsparcie utrzymania działalności i miejsc pracy w przedsiębiorstwach. Sprawdź, które instrumenty wprowadzane w kolejnych tarczach antykryzysowych pozostają (...)

Zmiany w przepisach podatkowych po zniesieniu stanu epidemii

Zmiany w przepisach podatkowych po zniesieniu stanu epidemii

Wobec wejścia w życie w dniu 16 maja 2022 r. rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 maja 2022 r. w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. poz. 1027) oraz wprowadzenia w Polsce stanu zagrożenia epidemicznego na podstawie (...)

Więcej mieszkań na wynajem

Więcej mieszkań na wynajem

Sejm uchwalił społeczną część pakietu mieszkaniowego Zwiększenie dostępności mieszkań na wynajem dla osób o niskich dochodach, poprawa warunków mieszkaniowych w już istniejących lokalach, dopłaty do czynszu dla podnajemców mieszkań, wakacje czynszowe w TBS, możliwość (...)

Podstawa wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego w czasie ciąży oraz zasiłku macierzyńskiego osobom, którym zmieniono wymiar czasu pracy na podstawie ustawy o COVID-19

Podstawa wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego w czasie ciąży oraz zasiłku macierzyńskiego osobom, którym zmieniono wymiar czasu pracy na podstawie ustawy o COVID-19

ZUS przedstawił zasady ustalania od 16 grudnia 2020 r. podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego w czasie ciąży oraz zasiłku macierzyńskiego osobom, którym  zmieniono wymiar czasu pracy na podstawie ustawy o COVID-19. ##baner## Nowe zasady ustalania podstawy wymiaru (...)

Więcej mieszkań na wynajem

Więcej mieszkań na wynajem

Ustawa dot. społecznej części pakietu mieszkaniowego Zwiększenie dostępności mieszkań na wynajem dla osób o niskich dochodach, poprawa warunków mieszkaniowych w już istniejących lokalach, dopłaty do czynszów dla podnajemców mieszkań, wakacje czynszowe (...)

Ustawa ws. szczególnych rozwiązań związanych z koronawirusem

Ustawa ws. szczególnych rozwiązań związanych z koronawirusem

Celem ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych jest określenie zasad i trybu zapobiegania oraz zwalczania zakażenia i rozprzestrzeniania (...)

Terminy zapłaty podatków w związku z COVID-19

Terminy zapłaty podatków w związku z COVID-19

Przesunięcia terminów na złożenie różnych podatków i informacji to odpowiedź na oczekiwania podatników, które wynikają m.in. z utrudnień w prowadzeniu działalności gospodarczej w związku z pandemią COVID-19. Sprawdź, na jakie ułatwienia mogą liczyć podatnicy (...)

Stan epidemii a działalność przedsiębiorców

Stan epidemii a działalność przedsiębiorców

Wprowadzenie stanu epidemii oznaczało, że na terytorium Polski wystąpiła epidemia. Minister Zdrowia wprowadził obowiązki oraz ograniczenia, a w niektórych wypadkach zakazał działalności, które wiążą się z dużymi skupiskami ludzi. Sprawdź, czy dotyczą one twojej firmy. ##baner## Od (...)

Specustawa ws. koronawirusa

Specustawa ws. koronawirusa

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą szczególnych rozwiązań związanych z rozprzestrzenianiem się nowego koronawirusa w poniedziałek, 2 marca br. Co przewiduje ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób (...)

Zatrudnianie cudzoziemców po zmianach

Zatrudnianie cudzoziemców po zmianach

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców Od 1 stycznia 2018 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące dostępu cudzoziemców z państw spoza UE/EOG do polskiego rynku pracy. Zmiany dotyczą głównie pracy krótkoterminowej i sezonowej.  Ustawa ma na celu wdrożenie do polskiego (...)

Co nowego tarcza 4.0. przyniosła pracodawcom i pracownikom?

Co nowego tarcza 4.0. przyniosła pracodawcom i pracownikom?

W okresie epidemii wprowadzono tymczasowe rozwiązania dotyczące organizacji pracy i relacji pracodawca – pracownik. Sprawdź, co Tarcza 4.0 może zmienić w twojej firmie. Tarcza 4.0, czyli ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych (...)

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


PORADY PRAWNIKA

Wody stojące a jeziora

Wody stojące a jeziora

Wydzierżawiłem od AZWRSP 4,5 ha użytków rolnych w skład których wchodzą łąki oraz 0.05 ha naturalnego (20x25m) jeziorka znajdującego się na łące, lecz oznaczonego Ws (wody stojące). Po złożeniu (...)

Niebieska karta

Niebieska karta

Od 2 miesięcy przebywam za granica (żona jest w Polsce). Moje małżeństwo nie należy do udanych - w 2008 roku żona wezwała policję dwukrotnie twierdząc, że ją biję. Za każdym razem policja (...)

Interwencja uboczna w postępowaniu cywilnym

Interwencja uboczna w postępowaniu cywilnym

Mojemu dłużnikowi wytoczył sprawę drugi wierzyciel, ale wiem że powództwo jest nieuzasadnione. Sprawa toczy się z weksla w trybie nakazowym. Drugi wierzyciel oznacza dla mnie mniej środków z egzekucji (...)

Darowizna udziałów w spółce dla pracowników

Darowizna udziałów w spółce dla pracowników

100 udziałów spółki z o.o. udziałowiec spółki podarował dwóm pracownikom tej spółki (po 50 udziałów dla każdego), obdarowani pochodzą z III grupy podatkowej, przy czym wartość nominalna (...)

Odpowiedzialność spadkobiercy za długi wobec KRUS

Odpowiedzialność spadkobiercy za długi wobec KRUS

Po śmierci brata dowiedziałem się, że jest on zadłużony wobec KRUS. Jako jedyny spadkobierca, za radą adwokata przyjąłem spadek z dobrodziejstwem inwentarza. W jego skład wchodzi małe gospodarstwo (...)

Bezumowne korzystanie z lokalu

Bezumowne korzystanie z lokalu

Najemca nie opuścił lokalu po wygaśnięciu umowy najmu i jest z tego tytułu obciążany za bezumowne korzystanie z lokalu w równowartości ostatniego czynszu, który nie równoważy kosztów utrzymania (...)

Skierowanie na przymusowe leczenie odwykowe

Skierowanie na przymusowe leczenie odwykowe

Mojej koleżance od pewnego czasu nie układa się z mężem. Około miesiąc temu, po spożyciu przez nią alkoholu zrobiła karczemną awanturę, rzucała się z rękami, krzyczała, w której udział (...)

Podział akcji pracowniczych przy podziale majątku

Podział akcji pracowniczych przy podziale majątku

Posiadałem w majątku małżeńskim akcje imienne pracownicze nabyte nieodpłatnie o wartości nominalnej X. Akcje nie są jeszcze na giełdzie papierów wartościowych i posiadają wartość księgową (...)

Kłopotliwy sąsiad

Kłopotliwy sąsiad

Mam sąsiada, który wypłoszył mi lokatorów z wynajmowanego mieszkania. Nie chcę aby następny lokator również zerwał umowę. Z tego powodu zamierzam - przy każdej kłopotliwej sytuacji-wzywać (...)

Wprowadzenie w posiadanie nieruchomości

Wprowadzenie w posiadanie nieruchomości

Otrzymałem z sądu prawomocne postanowienie ws spadku nieruchomości. Zgodnie z postanowieniem jestem współwłaścicielem. W nieruchomości znajduje się stare mieszkanie wymagające praktycznie niezwłocznej (...)

Podatek od spadku obejmującego nieruchomość i busa

Podatek od spadku obejmującego nieruchomość i busa

Na podstawie postanowienia Sądu z dnia 5.09.2006 r. spadek po zmarłym dnia 15.02.2006 r. JK nabyli: żona i dwójka dzieci (w tym jeden małoletni - lat 16) w udziale wynoszącym 1/3 część. Przedmiotem (...)

Postępowanie egzekucyjne w administracji

Postępowanie egzekucyjne w administracji

Czy można stosować procedurę upomnienia w trybie postępowania administracyjnego egzekucyjnego w stosunku do zwolnionego pracownika (z winy zakładu) w sprawie spłaty rat pożyczki z zakładowego funduszu (...)

Kabel linii telefonicznej

Kabel linii telefonicznej

Kabel linii telefonicznej nad wjazdem do posesji. Nad bramą wjazdową do posesji na której prowadzę działalność gospodarczą przechodzi kabel linii telefonicznej na wysokości ok. 3m co bardzo utrudnia (...)

Ustalenie wysokości wkładu

Ustalenie wysokości wkładu

Byli członkowie spółdzielni mieszkaniowej posiadają do rozliczenia ze spółdzielnią wkład mieszkaniowy lub wkład budowlany. Członkostwo tych osób ustało przed wejściem w życie ustawy o spółdzielniach (...)

Nieodpłatne świadczenie a darowizna

Nieodpłatne świadczenie a darowizna

Pytanie natury ogólnej. Kiedy należy uznać, że rzecz otrzymana nieodpłatnie przez osobę fizyczną jest dla niej otrzymaniem nieodpłatnego świadczenia w naturze, o którym mowa w art. 11 ustawy (...)

Opłata za usługi adwokata

Opłata za usługi adwokata

Adwokat podjął się prowadzenia sprawy, przyjął opłatę za zastępstwo procesowe. Jest jeden pozew wytoczony przez cztery osoby, każdy z nas opłacił te koszty (każdy po 1200 zł). Kiedy przyszło (...)

FORUM PRAWNE

Eksmisja rozwiedzionego wraz z dzieckiem na które przyznano mu opiekę

Eksmisja rozwiedzionego wraz z dzieckiem na które przyznano mu opiekę Rozwiodłem się. Sąd mi przyznał opiekę nad synem a mojej eks-małżonce je ograniczył. Przez cały okres trwania małżeństwa (...)

Alimenty na dorosłe dziecko

Alimenty na dorosłe dziecko Dwa lata temu rozwiodłem się z żoną, płacę alimenty na nią i dwójkę dzieci. Na każdego po 500zl. Moja córka jest już pełnoletnia w tym roku pisała maturę, którą (...)

O sile wsparcia żywieniowego chorych na raka leki przeciwpasozytnicze przeciwgrzybicze cymetydyna disulfiram

O sile wsparcia żywieniowego chorych na raka leki przeciwpasozytnicze przeciwgrzybicze cymetydyna disulfiram Zastosowanie żywienia medycznego na wczesnym etapie choroby nowotworowej u pacjentów niedożywionych (...)

zadłużenie PLUS windykacja "Raport"

zadłużenie PLUS windykacja "Raport" Mam kłopot, dwa i pół roku temu rozwiązałam umowę z plus gsm. Parę dni temu dostałam od nich pismo, że zalegam im pieniądze, dzień później zadzwoniła (...)

Ograniczenie władzy rodzicielskiej

Ograniczenie władzy rodzicielskiej Ojciec mojego dziecka nigdy nie był moim mężem i nie mieszkał ze mną od chwili urodzenia się naszej córki. Wcześniej kilka miesięcy mieszkaliśmy razem, ale (...)

Niebieska Karta

Niebieska Karta Witam! Piszę z prośbą o pomoc i radę w sprawie sprzed kilku dni. Bardzo proszę o rzeczowe i możliwie szybkie odpowiedzi, ponieważ czas może tu być czynnikiem kluczowym. Z góry (...)

Prawa ojca do opieki nad dzieckiem po rozwodzie

Prawa ojca do opieki nad dzieckiem po rozwodzie Jestem 24 letnim ojcem. 2 lata temu zona powiedziala, ze nie chce ze mna byc dluzej i kazala mi wyprowadzic sie z domu. Zabralem swoje zeczy i wyszedlem. (...)

Nowe leki na raka przeciwpasozytnicze przeciwgrzybicze disulfiram cymetydyna

Nowe leki na raka przeciwpasozytnicze przeciwgrzybicze disulfiram cymetydyna W uznanej za przegraną wojnie z nowotworami pojawiła się nadzieja W wojnie z nowotworami złośliwymi zapowiadała się (...)

Ile kosztuje leczenie raka piersi w Polsce? Leki przeciwpasozytnicze przeciwgrzybicze disulfiram cymetydyna

Ile kosztuje leczenie raka piersi w Polsce? Leki przeciwpasozytnicze przeciwgrzybicze disulfiram cymetydyna Kiedy człowiek dowiaduje się, że ma raka i musi zacząć leczenie, problemem finansowym nie (...)

Nowe terapie i wytyczne w raku wątrobowokomórkowym Leki przeciwpasozytnicze przeciwgrzybicze disulfiram cymetydyna

Nowe terapie i wytyczne w raku wątrobowokomórkowym Leki przeciwpasozytnicze przeciwgrzybicze disulfiram cymetydyna "Nowe terapie i wytyczne w raku wątrobowokomórkowym. Dostęp do leków zyskali pacjenci (...)

Jak mam sie uwolnic?

Jak mam sie uwolnic? Żyje w toksycznym związku z człowiekiem znienawidzonym przeze mnie, który wykańcza psychicznie mnie i dziecko.Jestem zaszczuta wiecznie przestraszona i zalękniona co bedzie dzisiaj.Pijackie (...)

Porady prawne