Ile wynosi okres odpowiedzialności dewelopera za wady fizyczne np.lokalu użytkowego ?
Pytanie:
"W dniu 26.02.2007 dokonaliśmy w ramach prowadzonej przez nas działalności gospodarczej zakupu lokalu użytkowego o powierzchni 100,12 m.kw. Sprzedawca ( Deweloper ) w podpisanym przez nas akcie notarialnym nie wspomniał nic na temat gwarancji lub rękojmi. Kilkanaście dni temu zauważyliśmy, że z sufitu podwieszanego kapie woda. Wezwane na miejsce Pogotowie Techniczne stwierdziło przecieki w wielu miejscach poprowadzonej pod sufitem podwieszanym instalacji ciepłej i zimnej wody użytkowej oraz tzw. cyrkulacji. Opinia wezwanego przez nas eksperta ( projektant instalacji wodno-sanitarnych ) potwierdza rozległą korozję rur stalowych wynikającą z przedwczesnego zużycia prawdopodobnie słabej jakości zastosowanego materiału. Efekt jest taki, że sufit podwieszany jest zalany na powierzchni kilku metrów kwadratowych a zamontowana nad nim instalacja wodna nadaje się tylko do wymiany. Zwróciłem się zatem do Sprzedawcy ( pismo z dnia 21.08.2009 ) z żądaniem w ramach 3 letniego okresu rękojmi o wymianę wadliwej instalacji wodnej oraz o odtworzenie sytuacji sprzed zdarzenia ( czyli o powtórny montaż sufitu podwieszanego wraz z malowaniem, naprawa lub wymiana zalanych lamp sufitowych itp. ) . Pytanie jest następujące: czy w przypadku kiedy usterka dotyczy instalacji ( w tym przypadku wodnej ) Sprzedawcę obowiązuje 3 letni okres odpowiedzialności ( rękojmi ) czy jak próbuje nam sugerować Sprzedawca ( a tym samym uniknąć odpowiedzialności ) tylko 1 rok ?"
Odpowiedź prawnika: Ile wynosi okres odpowiedzialności dewelopera za wady fizyczne np.lokalu użytkowego ?
Zgodnie z art. 568 k.c. uprawnienia z tytuÅ‚u rÄ™kojmi za wady fizyczne wygasajÄ… po upÅ‚ywie roku, a gdy chodzi o wady budynku - po upÅ‚ywie lat trzech, liczÄ…c od dnia, kiedy rzecz zostaÅ‚a kupujÄ…cemu wydana. Ponadto upÅ‚yw powyższych terminów nie wyÅ‚Ä…cza wykonania uprawnieÅ„ z tytuÅ‚u rÄ™kojmi, jeżeli sprzedawca ( developer ) wadÄ™ podstÄ™pnie zataiÅ‚. Zarzut z tytuÅ‚u rÄ™kojmi może być podniesiony także po upÅ‚ywie powyższych terminów, jeżeli przed ich upÅ‚ywem kupujÄ…cy zawiadomiÅ‚ sprzedawcÄ™ o wadzie.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?